اهمیت روز درخت کاری کاشت درخت به عنوان هدیه جاودان



محبوب ترین پست ها

امروز تیم مسئولیت اجتماعی کادویاب و تیم تحریریه کنار هم جمع شدیم تا درباره یکی از مهم ترین مناسبت های تقویم یعنی روز درختکاری براتون بنویسیم. درسته که همیشه گفتیم که وظیفه ی ما معرفی کادو و کمک به شما برای پیدا کردن هدیه های مناسب توی شرایط و مناسبت های مختلفه ، ولی هیچ وقت فراموش نمی کنیم که مهم تر از همه ی این ها وظیفه ی انسانی تیم ماست که درباره ی یه سری مناسبت ها حتما حتما و به صورت خیلی ویژه براتون بنویسیم. این مناسبت هم دقیقا یکی از اون مهم ترین هاست. پس لطفا تا آخر متن ما رو همراهی کنین چون که موضوع این مقاله به هر جنسیت و رنج سنی ای که فکرش رو کنین مربوط می شه.

 

 

 چرا به روز درختکاری پرداختیم ؟

 

روز درختکاری یکی از اون روز هاست که شاید از بچگی زیاد اسمش رو شنیدیم و هر سال هم شاید تا حدی توی رادیو و تلویزیون درباره ش صحبت بشه اما اگر بخوایم خیلی منصفانه و به دور از هر گونه تعصبی ، یه نگاهی به اطرافمون بندازیم یا نه ! اصلا چرا به اطرافمون نگاه کنیم ؟ یه نگاهی به درون خودمون بندازیم ! می بینیم که اون قدری که ما مثلا برای کادو ولنتاین چی بخرم خودمون رو درگیر می کنیم و به این روز و مناسبت اهمیت می دیم به روز درختکاری ، مناسبت به این مهمی توجه خاصی نمی کنیم. لطفا اشتباه برداشت نکنین ! اصلا منظورمون این نیست که مناسبت های دیگه بی اهمیت هستن و نباید بهشون توجه بشه. اتفاقا که ما به شدت به عشق ورزیدن و محبت کردن به همدیگه تشویقتون می کنیم و اصرار داریم که این موضوع رو توی زندگی روزمره تون جدی بگیرین. حرف ما اینه که همون اندازه ای که این مسائل پر اهمیت هستن و باید براشون وقت گذاشت ، مسئله ی مناسبتی مثل روز درختکاری هم مهمه و باید براش حداقل توی روز به خصوص خودش یه حرکتی زد. و راستش رو بخواین ما ، یعنی تیم تحریریه ، اول تصمیم داشتیم که برای امروز یه دونه مینی مقاله آماده کنیم و خدمتتون ارائه بدیم اما برخی شدیدا مخالفت کردن و دستور صادر کردن که : ارزش این روز اگر که از مناسبت های دیگه بیشتر نباشه ، کمتر هم نیست ! همین شد که باعث شد حتی خود ما هم به فکر فرو بریم !

 

چرا به روز درختکاری پرداختیم ؟

 

 البته همین جا بگیم که ما تلاش کردیم توی محصولات سایت مون هم در حد و اندازه ی خودمون و به نحوی که امکانش برامون بوده ، به قضیه ی پرورش گل و گیاه هم رسیدگی کنیم. شاید کادوجو های عزیزی که مرتبا از چالش دوست شناسی کادویی استفاده می کنن متوجه این موضوع شده باشن ولی به هر حال چند نمونه ای رو که می دونیم بیشترین کاربرد رو براتون به عنوان کادو برای روز درختکاری دارن ، توی همین مقاله هم معرفی می کنیم. و دیگه این که یه سورپرایز خیلی خیلی ویژه هم برای همه ی کادوجو های خوبمون که همیشه ما رو حمایت و همراهی کردن داریم که همین جا و در ادامه بهتون می گیم.

 

 

 

داستان روز درختکاری :

 

قبل از این که بریم دنبال بحث خرید کادو برای روز درختکاری ، اول از همه خوبه که یه مروری داشته باشیم ببینیم داستان روز درختکاری چیه ؟ از کجا اومده ؟ هدفش چیه ؟ و

 

 روز درختکاری در واقع به نیت تشویق کردن مردم برای کاشتن نهال ها انتخاب شده و به صورت کلی توی دنیا و بیشتر کشور ها ، یا روز های آخر فصل زمستون ( مثل کشور خودمون ) و یا روز های اولیه ی فصل بهار رو برای همچین هدفی در نظر گرفتن که خب به نظر خیلی هم منطقی میاد. اگر توی تقویم خودمون یه نگاهی بندازین می بینین که 15 اسفند رو به عنوان روز درختکاری معرفی کردن که قطعا اکثریت این رو از قبل هم می دونستن ولی شاید خیلی ها این موضوع رو ندونن که در واقع از 15 اسفند تا 22 ام این ماه از سال ، هفته ی « منابع طبیعی » هستش و به همین دلیل هم 15 ام که اولین روز از این هفته ست برای روز درخت کاری انتخاب شده. هدف از نام گذاری این روز هم برای گرامی داشتن گل و گیاه و یادآوری اهمیت و ارزشی که توی زندگی همه ی انسان ها دارن ، بوده و هست.

 

 

اما اصلا این روز درختکاری از کجا اومد ؟  

 

 (J.Sterling Morton) بنیان گذار این روز ارزشمند آقایی به نام جولیوس استرلینگ مورتون هستن

از ایالت نبراسکا ی آمریکا که در سال 1872 روز 10 آوریل رو برای روز درختکاری انتخاب کردن اما بعدها این روز (Arbor Day) در ایالات متحده آمریکا به چهارمین جمعه آوریل، تغییر پیدا کرد.

داستان زندگی آقای استرلینگ مورتون یه کم پیچیده و پر فراز و نشیب بوده که خوندنش خالی از لطف نیست. اگر علاقه مند به همچین موضوعاتی هستین کافیه که روی اسم ایشون کلیک کنین تا صفحه ی مربوط به زندگی نامه شون براتون باز بشه.

ولی خب این جا هم یه مختصری از اون بخشی که مربوط به روز درختکاری میشه رو براتون می نویسیم. نگران نباشین به ایده کادو هم می رسیم.

 

داستان روز درختکاری

 

فعالیت های آقای مورتون :

 

آقای مورتون عزیز پس از گذروندن یه سری فعالیت ها و داستان های پیچیده توی زندگی شون یه زمین چند صد هکتاری می خرن و یه عمارت 30 اتاقه می سازن. بعد از اون توی املاک اطراف، شیفتگی ذاتی شون رو به درختان، با کاشت بسیاری از گونه های کمیاب و درختان سیب موروثی ثابت می کنن. ایشون که به عنوان یک کشاورز مورد احترام بودن ، به دنبال آموزش تکنیک های مدرن کشاورزی و جنگل داری به مردم بودن. از جمله مهم ترین دستاوردهاشون ، تأسیس روز درختکاری بود ، همچنین به دلیل مخالفت شدیدشون با قطع درختان سالم به عنوان تزئینات کریسمس شناخته شده هستن. در نبراسکا به دلیل فعالیت های سیاسی، کشاورزی و ادبی به خوبی شناخته شدن و از اون جا به وسیله ی پرزیدنت کلیولند (1893-1897) به عنوان وزیر کشاورزی ایالات متحده منصوب شدن. آقای مورتون در 27 آوریل 1902 در دریاچه جنگل، ایلینوی، جایی که به دنبال درمان بودن، درگذشتن. خانه و املاک آقای مورتون در شهر نبراسکا در حال حاضر یک پارک ایالتی، پارک تاریخی ایالتی آربور لج و درختستان است.

 

یه تعدادی از افراد هستن که خیلی به محیط زیست اهمیت می دن و واقعا انسان های مورد احترامی هستن، این انسان های شریف دوست دارن توی روز درختکاری هم به کادو چی بخرم فکر کنن و متناسب با این مناسبت زیبا به عزیزانشون هدیه بدن، به همین دلیل هم ما می خوایم از گزینه های ویژه مون براتون بگیم :

 

 حالا بریم سراغ یه سری هدیه که به درختکاری مرتبط هستند.

لیست کادو برای روز درخت کاری

 

کیت کامل باغبانی

 

یعنی شما به کسی که عاشق باغبانی کردن توی حیاط خونه ش و رسیدگی به گل و گیاه هستش و معمولا وقت های آزادش رو دوست داره به این روش بگذرونه و این جوریه که به آرامش می رسه و تمدد اعصاب می کنه ، این کیت کامل باغبانی رو هدیه روز درختکاری بدین ، راحت به چند مرحله بالاتر از جایگاهی که هستین توی قلبش می رسین. خوبیه این مجموعه اینه که به جز این مورد که خیلی کامل هستش و تمومی ابزار آلات و لوازم جانبی رو داره ، خیلی هم جنس خوبی داره ، ضد زنگه و تا سالیان سال مثل روز اول برای شما یا عزیزانتون کار می کنه. ضمن این که می تونه انتخاب خوبی هم برای کادو برای مرد متاهل هم باشه.

 

 

کیت کامل باغبانی با دوام و ضد زنگ

 

 

کاشت درخت برای کادو تولد:

 

شاید باورش براتون سخت باشه ولی بهتره که باور کنین چون که حقیقت داره. یه تعدادی افراد هستن که بارها و بارها این کار قشنگ و فوق العاده رو به عنوان ایده کادو انجام دادن. چه کاری ؟ الان براتون کامل توضیح می دیم:

یک سری موسسات هستن که آدم های دوست دار محیط زیست و متخصص توی بخش کشاورزی و بخش های مرتبط دیگه ، اومدن دور هم جمع شدن و یه پروژه و کار بی نظیر رو به اجرا در اوردن. ماجرا از این قراره که این عزیزان شرایطی رو فراهم کردن که شما می تونین هر طور که مایل هستین ، چه به صورت حضوری و چه به صورت غیر حضوری از طریق سایت ، تماس تلفنی یا شبکه های اجتماعی باهاشون ارتباط بر قرار کنین و برای کاشت نهال درخواست بدین. حالا هر کدوم شرایط ویژه ای هم برای شما فراهم کردن. شما می تونین نهالی که سفارش می دین رو به شخصی که دوسش دارین هدیه بدین و یه قاب کوچیک به اسم اون شخص به قسمتی از نهال متصل میشه. شما می تونین از بین گونه های مختلف ، گونه ی مد نظر خودتون رو انتخاب کنین. شما حتی می تونین محل کاشت نهال رو هم انتخاب کنین، هر زمان دلتون خواست می تونین بهش سر بزنین و از دیدنش لذت ببرین و دیگه این که می تونین خودتون هم توی کاشتش سهیم باشین و یا این که صفر تا صد داستان رو به عهده ی افراد اون موسسه بسپارین.

وقتی که همچین ایده های زیبا و بی نظیری دارن اجرا میشن و به سرسبز تر کردن کشور قشنگمون کمک می کنن ، چرا به عنوان چی بخرم کادو تولد ، کاشت نهال رو مد نظر قرار نمی دیم ؟ اصلا قرار هم نیست که هر سال باشه ! می تونین فقط یک سال این کارو بکنین. فکرشو کنین! هر نفر فقط یک بار برای تولد عزیزش کاشت نهال سفارش بده چه قدر کشورمون از این چیزی که هست هنوز هم زیبا تر و دلپذیر تر میشه !

به جز این مورد ، ما عده ای از پدر مادر های جوان و خوش ذوقی رو سراغ داریم که وقتی نوزاد عزیزشون متولد شده ، به جای قربونی کردن و ریختن خون ، سفارش کاشت نهال دادن. نهالی که می تونه نشونه ای از تولد دوباره و رشد و تولید مثل و در نهایت بخشیدن میوه ها و یا گل های زیبا باشه. درست مثل چرخه ی زندگی نوزاد ی که متولد شده. به نظرتون واقعا قشنگ نیست ؟ از نظر ما که دقیقا نمونه ی بارزی از یک ایده کادو خلاقانه می تونه باشه.

 

البته شاید خیلی از شما پیگیر این موضوعات از قبل بودید ولی در کل به نظر می رسه که نیاز به فرهنگ سازی بیشتری تو این زمینه توی کشور خودمون هست. برای همه مون که خودمون هم قطعا شاملش می شیم. پس سعی کنیم از امروز ، هر کدوممون به نحوی و به هر طریقی که از دستمون بر میاد و یا به ذهنمون می رسه توی این مسیر قدمی برداریم. راستش رو بخواین ما این کارو به سبک خودمون انجام دادیم و از اون جایی که خاطر شما خیلی برای ما عزیز هستش ، به رسم  هدیه کوچک یادگاری، یه نهال کاج خریدیم و تقدیمش کردیم به شما کادوجوهای عزیز. کوچک ترین کاری که از دست تیم ما برای کادوجو های عزیزمون برمیومد! این هم همون سورپرایزی که اول مقاله بهش اشاره کردیم. مبارکتون باشه !

 

کاشت درخت برای کادو تولد

 

داس ژاپنی علف های هرز

 

کادو برای روز درختکاری بعدی که می خوایم بهتون معرفی کنیم ، این داس ژاپنی علف های هرز هستش که فوق العاده کارش درسته. دسته ی چوبیش طراحی خیلی خوبی داره که باعث میشه دستتون موقع کار باهاش اذیت نشه و صد البته که قسمت اصلیش هم به قدری تیز و صیقل داده شده هست که سریع کارتون رو راه میندازه و کلی توی زمان صرفه جویی میشه ، تازه این جوری کمتر هم خسته میشین. ضمنا می تونه یه کادو برای همکار تون که خیلی به باغبونی علاقه داره هم باشه. دیگه خودتون خوب می دونین داسی که محصول ژاپن باشه چه قدر می تونه کیفیت بالا و خوبی داشته باشه !!!

 

داس ژاپنی علف های هرز

 

قبل از این که بریم سراغ گزینه بعدی می خوایم در مورد یه موضوع دیگه هم که به روز درختکاری مربوط میشه ، براتون بنویسیم. راستش رو بخواین این که خودمون هم با این حرکت زیبا آشنا شدیم رو مدیون یکی از دوستای خوب و نزدیکمون هستیم. بالاتر براتون از موسسات کاشت نهال و امکانات ویژه شون گفتیم و توضیح دادیم که می تونین به عنوان هدیه تولد هم از این گزینه استفاده کنین. الان می خوایم این حرکت رو به عنوان ایده کادو خلاقانه به عزیزانی که دیگه پیشمون نیستن بهتون معرفی کنیم. شاید برای خیلی از شما پیش اومده باشه که گرفتار سوگ عزیزی شده باشین و سالگرد تولدشون و یا حتی مناسبت های دیگه که می رسه شدیدا از لحاظ روحی آزرده خاطر میشین. می خوایم توی روز درختکاری ایده کاشت نهال رو به اسم و نیت اون عزیز بهتون معرفی کنیم تا شاید کمی احساس بهتری داشته باشین و البته امیدواریم که تن خودتون و عزیزانتون همیشه سلامت باشه.

 

 

مجموعه خزانه بذر خانگی

 

خب بریم که به عنوان آخرین ایده کادو روز درختکاری این مجموعه ی جالب خزانه بذر خانگی رو معرفی کنیم. مجموعه ای از انواع و اقسام بذر های گونه های مختلف که می تونین توی باغچه یا گلدون بکارین و خودتون تمامی مراحل کاشت داشت برداشت رو به عهده بگیرین. خیلی حس خوبیه که محصولی که خود آدم زحمتش رو کشیده و به سرانجام رسوندتش و از این که سالم و ارگانیک هستش صد در صد مطمئنه و خیالش راحته رو مصرف کنه. مثل یه کشاورز واقعی.

 

 

اگر دوست دارین بیشتر از جزئیات این کادو مطلع بشین می تونین برید توی صفحه ش و کامل در موردش بخونین. یا حتی می تونین از چالش دوست شناسی هم کمک بگیرین.

 

اما به عنوان نکته از روز درختکاری یه مورد دیگه هم دوست داریم براتون بگیم. شده یه دوست خیلی عزیزی داشته باشین که کنار شما زندگی نمی کنه و به کشور دیگه ای مهاجرت کرده و شما دوست داشتین براش به هر مناسبتی هدیه بخرید ؟ با ارتباطی که کشور ما با کشور های دیگه داره و تحریم و این جور مسائل خیلی سخته که بتونین از این جا به فکر خرید کادو برای کسی باشین که اون ور آب زندگی می کنه. ما این رو خوب می دونیم.

 

یا حتی ممکنه براتون پیش اومده باشه که دوستتون یا یکی از عزیزانتون در حال مهاجرت به کشور دیگه ای باشه و این قدر وسیله داره که نمی تونین براش چیزی تهیه کنین تا با خودش ببره. توی تمام این شرایط وقتی دیگه هیچ راهی جلوی پاتون نبود ، یه نهال به اسمش بخرید و درخواست کاشتش رو بدین. حرکت فوق العاده به یادموندنی و قشنگی میشه. البته که ما براتون از  کادو برای مهاجرت دوست صمیمی هم نوشتیم. از اون هم کلی ایده می تونین بگیرین.

 

خب دیگه به نظر می رسه که تمامی نکات مهم مربوط به روز درختکاری رو براتون گفتیم و بهش اشاره کردیم. فقط این که یادتون نره به بچه هاتون و یا کوچیک تر های توی خانواده تون و اطرافتون یاد بدین که چه قدر روز درختکاری پر اهمیته و باید ازش حمایت کنن، برای یک بار هم که شده وقت بذارین و اون ها رو توی اجتماعاتی که توی تاریخ های مشخص دور هم جمع میشن و نهال می کارن همراه خودتون ببرین تا این تجربه ی فوق العاده رو از نزدیک ببینن و لمس کنن. صحبت از کوچیک تر ها شد و یادمون افتاد که خبر بدیم مقاله ی کادو برای پسر 10 ساله و کمتر به روز رسانی شده و کلی کادو های کاربردی و آموزشی و سرگرم کننده بهش اضافه شده. حالا که عید نوروز هم نزدیکه بهترین فرصته که سری بهش بزنین.

 

 

در آخر هم روز درختکاری و هفته ی منابع طبیعی رو به همه ی عزیزان و کادوجو های محترم تبریک می گیم و ممنونیم که یک باز هم ما رو همراهی کردین.

 

 

 

1402-12-16