جشن و رسومات
  • سارا آهویی |
  • سردبیر کادویاب
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 116 بازدید |
  • 3 ماه قبل

آداب و رسوم جشن خرداد روز یا خردادگان | پاسداشت آب و گیاه

آداب و رسوم جشن خرداد روز یا خردادگان چیه ؟ ما امروز
آداب و رسوم جشن خرداد روز یا خردادگان | پاسداشت آب و گیاه

آداب و رسوم جشن خرداد روز یا خردادگان چیه ؟ ما امروز باز هم اومدیم تا درباره ی یکی دیگه از جشن های با شکوه و زیبای باستانی کشورمون ایران براتون بگیم و از اون جایی که متوجه شدیم که کادوجو هامون هم خیلی خیلی به حفظ آداب و رسوم و سنت های کشور علاقه دارن و خیلی مشتاق هستن که بیشتر و بیشتر درباره ی این جشن ها اطلاعات داشته باشند، تصمیم گرفتیم که به همین رویه ادامه بدیم و هیچ جشنی رو از دست ندیم. لازمه اضافه کنیم که ما هم خیلی خوشحالیم که کادوجو های خوبی مثل شما داریم و از این بابت به خودمون می بالیم و افتخار می کنیم.به مناسبت این ماه هم حتما توصیه میکنیم مقاله کادو تولد متولدین خرداد ماه رو بخونید.

 

جشن خرداد روز یا خردادگان | پاسداشت آب و گیاه

 

جشن خردادگان و یا همون جشن خرداد روز ، همون جشنیه که موضوع مقاله ی امروز ماست که تصمیم داریم درباره ی زمان برگزاری ، انگیزه ، آیین های این جشن و … براتون بگیم. اما قبل از این که بریم توی دل موضوع امروزمون یه خبر خیلی خوبی رو برای اون عزیزانی که همیشه دغدغه ی کادو برای پسر 10 ساله و کمتر رو دارن اعلام کنیم. مقاله ی مربوطه که اتفاقا از مقالات خیلی پرطرفدار سایت هم هستش به زودی زود آپدیت میشه و ایده ها و گزینه های بیشتر و جدیدتری قراره بهش اضافه بشه. خیلی خوشحالیم که این قدر این مقاله رو دوست داشتین و به ما اطلاع دادین که به کارتون اومده و یا به قول خودتون بارها و بارها به دادتون رسیده. به همین خاطر هم تیم ما فکر کرد که خیلی بهتر میشه که با به روز رسانی کردن محتوای این مقاله، اون رو از این چیزی که هست باز هم براتون بهترش کنیم تا توی ماه های آینده وقتی دوباره نوبت به پیدا کردن کادو برای این وروجک های دوست داشتنی شد و نیاز به کمک گرفتن برای پیدا کردن ایده های جدیدتر و تازه تر داشتین، شما بدونین که مستقیما و با خیال راحت باید بیاین پیش خودمون و هر چه قدر که نیاز دارین ایده کادو از ما بخواین.

 

در رابطه با جشن خرداد باید این جوری شروع کنیم که اینو دیگه همه مون می دونیم که ایرانیان باستان یا همون زرتشتی های عزیز برای نعمت هایی که در دسترس داشتن و می تونستن ازشون استفاده کنن مرتبا جشن و مراسم سپاس و شکر گزاری به جا می آوردن و خیلی هم به این جشن ها پایبند بودن. نعمت هایی که ما هم در دسترس داریم ولی متاسفانه اصلا اون طور که باید و شاید قدرشون رو نمی دونیم و اهمیتی به آینده و بحران های مربوط بهشون نمی دیم. جشن خردادگان در رابطه با آب و پاس داری از آب و آبادانی اجرا می شده. آبی که واقعا از مهم ترین منابع برای زندگی همه ی موجودات زنده هستش و واقعا هم شکر گزاری کردن داره دیگه.

 

جشن خرداد روز یا خردادگان | پاسداشت آب و گیاه

 

راستی اگه عزیزتو ن متولد این ماه هستش حتما مقاله ی قبلی که درباره ی لیست بهترین کادو ها برای متولدین خرداد ماه هستش رو مطالعه کنین که حسابی می تونه بهتون کمک کنه و کلا در جدیدی از تنوع کادو ها به روتون باز می شه. البته که این مقاله رو با کمک عزیزانی که به طالع بینی اعتقاد دارن براتون آماده کردیم اما اگه به این چیزا اعتقادی ندارین باز هم بهتون توصیه می کنیم حتما مقاله رو بخونین که قطعا پشیمون نمی شین چون که تلاش کنیم جوری این لیست رو تهیه کنیم که برای همه طرز فکری مناسب باشه و شک نکنین که جواب های خوبی برای سوال چی بخرم کادو تولد می گیرین.

 

برگردیم به موضوع اصلی این مقاله یعنی جشن خرداد روز یا همون خردادگان. اول از همه ببینیم اصلا تاریخ این جشن دقیقا کی هستش ؟ در رابطه با تاریخ خدمت شما کادوجو های گل باید عرض کنیم که بر اساس منابع معتبر تاریخی ایرانیان باستان ششمین روز از این ماه یعنی خرداد ماه رو برای جشن خردادگان انتخاب کرده بودند. نیاز به گفتن نیست که اون موقع ها جشن ها معنا و مفهومشون چیز دیگری بوده و بیشتر این مراسمات و آیین ها مثل جشن خردادگان در جهت شکر گزاری و پاسداری از یه چیز خاص که براشون به هر علتی ارزشمند بوده برگزار می شده پس به احتمال خیلی زیاد مردم برای چنین مناسبت هایی به کادو چی بخرم فکر نمی کردن.

 

 

معنی واژه خرداد:

 اما حالا با هم یه بررسی کنیم که اصلا خود کلمه ی خرداد چه معنا و مفهومی میده و ریشه ی این کلمه از کجا میاد. نا سلامتی ماه آخر بهاره ها!

اول از همه اینو بدونین که توی کتاب اوستا ( کتاب دینی زردشتیان ) ، « هـَئوروَتات » به جای واژه ی خرداد استفاده می شده و در زبان پهلوی « خردات » یا «هُردات» گفته می شه. عجیب غریب به نظر می رسه ؟ خب حالا معنیش چی ؟ معنی این کلمه رسایی و کمال معرفی شده ! و اینم خوبه بدونین که در اوستای نو خرداد نام یکی از هفت امشاسپند و نمادی از رسایی اهورا مزدا معرفی شده. که خب دیگه با این اوصاف مشخصه که چه جایگاه ویژه ای داشته و چرا باید جشن خرداد روز وجود داشته باشه. خرداد، امشاسپند بانویی دونسته میشه که نگه داری از آب ‌ها توی این دنیا از ویژگی های ایشون به حساب میاد و به عنوان یاری رسان یا به قول خودمون یه جورایی مثل خرید کادو برای مردمی که تشنه هستند بهشون کمک می کنه تا به این تشنگی غلبه کنند. به همین خاطره که توی این سنت، وقتی که کسی آب می خوره از این امشاسپند تشکر می کنه. دیدین وقتی که مسلمون ها خیلی تشنه هستن و بالاخره به آب می رسن، سلام میدن به امام حسین ؟ این هم یه چیزایی توی همون مایه هاست برای دین زردشت اما با دلیلی متفاوت. این از معنی خرداد که برای اطلاعات جشن خرداد لازم دونستیم براتون بگیم.

 

علت برگزاری جشن خردادگان

 حالا این جا لازمه که اول یه توضیح محتصری درباره ی گات ها بدیم خدمتتون:

گات ها یا گاتاها یا گاهان از زمان های کهن به 17 تا سروده ای گفته میشه که از سخن های زرتشت بوده و محتواش هم آموزش ها و پند و اندرز های ایشون و پایه و اساس مزدیسنا به حساب میاد. چرا اصلا برای جشن خرداد روز یا جشن خردادگان درباره ی گات ها صحبت کردیم ؟ چون مرتبطه دیگه! درباره چی حرف بزنیم پس ؟ درباره خرید کادو لاکچری زنانه بگیم؟ البته دوست داشتین در این رابطه هم بخونین همین جا کلیک کنین و مقاله ش رو بخونین. ما که خوشحال می شیم.

 جدا از شوخی! الان که دیگه می دونین گات ها به معنی هستن و چه محتوایی دارن باید بگیم که توی این گات ها به صورت مرتب از خرداد و امرداد صحبت میشه و توی اوستای نو هم هر دوی این امشاسپندان به عنوان نگهبان آب ها و گیاه ها میان که به مردم کمک کنن و این کارو هم با شکست دادن تشنگی و گرسنگی انجام میدن. در واقع ایرانیان باستان باور داشتن که این دو امشاسپند عزیز و بزرگوار دو نعمت آب و گیاه رو با نیرو و وظیفه ای که داشتن برای مردم حفظ می کنند. توی این دین این اتفاق به قدری مهم و ارزشمند هستش که گفته شده اهورامزدا به شخصی که اون سه اصل معروف: گرفتار نیک ، کردار نیک و پندار نیک رو به خوبی رعایت کنه و به اجرا در بیاره مثل خرداد رسایی و مثل امرداد جاودانگی رو بهش می بخشه. اینا همه از دلایلی هستش که جشن خرداد روز برگزار می شه. راستی بالا درباره کادو ی خانم ها صحبت شد لازمه که تا یادمون نرفته اضافه کنیم که نوع مردونه ش هم توی وبلاگ ما پیدا می کنین با اسم کادو لاکچری مردانه و کلی گزینه های خاص و شیک اون جا می بینین که می تونین برای عزیزانتون تهیه کنین.

 

توی برهان قاطع که به احتمال زیاد باید بدونین که یکی از قدیمی ترین لغت نامه های زبان فارسی هستش اومده که : « خرداد نام روز ششم از هر ماه شمسی را گویند. و در خرداد روز از خرداد ماه که نام ماه و روز با هم موافق باشد، پارسیان آن روز را جشن و عید نمایند و آن را جشن خردادگان نامند. نیک است در این روز، طلب حاجات و زن خواستن. » جالبه که بدونین توی شاهنامه ی حکیم ابوالقاسم فردوسی هم فریدون ششم خرداد ماه رو به فال نیک می گیره و با یه ارتش خیلی بزرگ می ره جنگ ضحاک ستمگر.

 

توضیحی در خصوص یشت :

 برای این که درباره ی ادامه ی جشن خرداد روز صحبت کنیم نیازه که یه واژه ی دیگه ای رو براتون معنی کنیم به اسم « یشت » فقط قبلش اجازه می خوایم که یه یادآوری کوچیک برای استفاده از چالش دوست شناسی کادویی بکنیم. بهتون توصیه می کنیم که حتما وقتی خودتون از این چالش کاربردی و ترکیبی هوش مصنوعی و علم روان شناسی استفاده کردید اون رو به دوستاتون هم معرفی کنین و یا اصلا فقط نتیجه ش رو به اشتراک بذارین. چون قراره برای کسایی که بیشترین تعداد اشتراک گذاری رو داشتن، شرایط ویژه ای در نظر بگیریم.

 

بریم سراغ یشت و باقی مطالب جشن خردادگان:

 بخوایم خیلی تخصصی بگیم، باید بدونین که یَشت از نظر لغوی هم ریشه با کلمهٔ یسن هستش و معنی و مفهومش هم به صورت لفظی میشه نیایش کردن و یا همون پرستیدن. اما توی دین زردشت به چی میگن یشت ؟ یشت ‌ها در واقع سرودهایی هستن که معمولا برای مدح خداهای قدیم ایرانی بودن، خدایاهایی مثل مهر، ناهید و تیشتر و … البته این نکته رو اضافه کنیم که همه ی یشت ‌ها از لحاظ قدمت مثل هم نیستن و دیگه این که در اوستا یشت، اسم بخشی از این کتاب هستش.الان که دیگه یه دیدی نسبت به یشت پیدا کردین در جریان باشین که یشت های توی کتاب اوستا بیست و یک گانه هستن که شماره ی چهار از این تعداد به ستایش امشاسپند بانو خرداد اختصاص داده شده. بانویی که جشن خرداد روز برای ایشون برگزار میشه. راستی حالا که تا این جا ما رو همراهی کردین مقاله ی کادو سالگرد ازدواج رو فراموش نکنین بخونین.

به نظر می رسه که تا حد خوبی درباره ی معنا و مفهوم جشن خرداد روز و اهمیتش براتون گفتیم. نوبته اینه که بریم درباره ی آیین این جشن بیشتر بخونیم:

 

بریم سراغ یشت و باقی مطالب جشن خردادگان:

 

آیین جشن خرداد روز:

 گفتیم که بانو خرداد از آب ها پاسداری می کنه ، درسته ؟ به همین خاطر هم طبیعیه که توی روز ششم خرداد یعنی جشن خرداد روز آیین مردم این طور باشه که با فک و فامیل و دوست و آشنا به سمت سر چشمه ها و دریاها و رودخونه ها برن و با رفتن توی آب و شستن تن و بدن خودشون توی اون آب و هم زمان خوندن دعاهایی که مخصوص به این جشن هستش البته که با کلی شادی و خوشحالی این مراسم رو اجرا کنن.به نظر خیلی خوش می گذره نه؟ یه حسی معادل با حس وقتی که آدم کادو برای خودم تهیه می کنه می تونه داشته باشه.اگه بخوایم چند تا دیگه از آیین های جشن خردادگان رو اسم ببریم باید به کندن چاه و نو کردن کاریز توی این مراسم اشاره کنیم. و به صورت کلی باید بگیم که توی این روز مردم اهمیت ویژه ای به بخش هایی که سرچشمه های آب ها هستن می دادن و برای بازسازی و حفظ اون قسمت ها اقدامات ویژه می کردن تا از این طریق هم به حفظ منابع آبی خودشون کمک کنن و هم میزان قدرشناسی خودشون رو نسبت به این گنج پر ارزش نشون بدن.ای کاش که این آیین های زیبا و پر اهمیت همچنان مثل قدیم جدی گرفته می شد و مردم هنوز هم مثل ایرانیان باستان رفتار می کردن!

 

تمام مطالب مورد نظرمون درباره جشن خردادگان رو خدمتتون گفتیم و امیدواریم که به اندازه ی کافی استفاده کرده باشین.درباره ی استفاده از چالش دوست شناسی هم بخوایم یه کم جزئی تر اطلاع رسانی کنیم باید بگیم که کمپین های فوق العاده جذاب و هیجان انگیزی برای شما کادوجو های عزیز برنامه ریزی شده! پس حتما مرتبا سایت و مقالات رو دنبال کنین تا از جدید ترین خبرها مطلع بشین و بتونین از تمومی شرایط ویژه بهره مند بشین. تازه می تونین پیج اینستاگرام سایت رو هم دنبال کنین که اون جا هم روزانه خبر های جدید و تخفیف های ویژه رو اعلام می کنیم. هوشیار باشین تا اولین نفری باشین که از تخفیفات استفاده می کنه.

 حالا که این قدر همراه خوبی بودین و تا این جای مقاله با ما اومدین، ما هم می خوایم سورپرایزتون کنیم و به عنوان قدردانی بابت همراهی دلگرم کننده تون یه محصول ویژه که خیلی ها اون رو به عنوان کادو برای مرد متاهل خریداری کردن بهتون معرفی کنیم. بریم که داشته باشیم:

 

 برند هواوی مدت هاست که داره با قیمت های بسیار خوبی محصولات فوق العاده با کیفیت با امکانات فوق العاده ویژه تولید می کنه و در اختیار دوست داران تکنولوژی قرار میده.

ساعت هوشمندی که تیم ما برای شما در نظر گرفته از این برند هستش که اولا خیلی خیلی نازکه و اصلا احساس سنگینی به مچ دست شما نمی ده و دوما می تونه توی کل شبانه روز روند سلامتی و عملکرد سیستم های بدن شما رو مدیریت کنه و از جزئی ترین خطاهای موجود خیلی سریع بهتون اطلاع بده. شک نکنین که این محصول هوآوی دقیقا همون چیزیه که شما از یه ساعت هوشمند حرفه ای انتظار دارین.

 

ساعت-هوشمند-بسیار-نازک-با-قابلیت-مدیریت-سلامت-24-ساعته-huawei-اصل

 

اگه علاقه مند به محصولات با کیفیت توی این دسته هستین حتما به تست شخصیت شناسی سر بزنین چرا که به تازگی محصولات منحصر به فرد از بهترین برند ها رو براتون انتخاب کردیم که توی این تست بهتون پیشنهاد میشه. و خیالتون هم راحت باشه که بچه های متخصص ما توی این حوزه مرتب جدیدترین مدل ها رو رصد می کنن، بررسی می کنن و بهترین ها رو انتخاب می کنن تا به کادوجوها معرفی کنین. پس یادتون باشه که به صورت مرتب ازش استفاده کنین.

 ما از طرف تمامی بچه های تیم کادویاب جشن خرداد روز یا خردادگان رو تبریک میگیم و خواهشی که ازتون داریم اینه که اگه این مطلب به نظرتون مفید بود برای بقیه ی هم وطنان خودتون هم بفرستید تا بقیه هم از آیین های زیبای ایران باستان بیشتر بدونن. پیشاپیش ازتون سپاس گزاریم.

شاد باشید.

1403-03-05