جشن و رسومات
  • سارا آهویی |
  • سردبیر کادویاب
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 51 بازدید |
  • 2 ماه قبل

اَمُردادگان یا روز مرداد چه روزیه؟ | با تاریخچه و علت برگزاری

ما باز هم سر و کله مون پیدا شد تا با هم دیگه از جشن های باستانی بخونیم. جشن هایی که مربوط به ایرا...
اَمُردادگان یا روز مرداد چه روزیه؟ | با تاریخچه و علت برگزاری

ما باز هم سر و کله مون پیدا شد تا با هم دیگه از جشن های باستانی بخونیم. جشن هایی که مربوط به ایران باستان میشن و معمولا هم به خاطر دلایل جالبی انتخاب شدن و به وجود اومدن. بلند ترین شب سال ، بلند ترین روز سال، روزی مخصوص دعا برای سالی پر آب و بارندگی بیشتر و و و … بعضی از این جشن ها مثل جشن شب یلدا هنوز هم به صورت خیلی جدی دنبال می شن و مردم خوبمون سعی می کنن که با این آداب و سنت های قدیمی ارتباط بیشتری بر قرار کنن. بعضی دیگه هم فقط توی بعضی از شهر های کشورمون شناخته شده هستن و مردم اون منطقه اون جشن ها رو برگزار می کنن. اما یه تعدادی از این جشن ها متاسفانه رو به فراموشی و محو شدن هستن.

 

اهمیت اَمُردادگان یا روز مرداد

 

اَمُردادگان یا روز مرداد رو امروز با هم می خونیم و بررسی می کنیم. کادویاب سعیش بر اینه که تا جایی که در توانش هست مناسبت های مختلف باستانی رو این جا براتون کامل توضیح بده تا موندگار بشن. پس شما هم اگه به این مسائل اهمیت میدین و اعتقاد دارین که باید در راستای حفظ اون ها قدمی برداشته بشه ، لطفا یه محبتی کنین و این مقاله ها رو به دوستان، نزدیکانتون و اطرافیانتون معرفی کنین که تا جای ممکن این آداب و رسوم کهن فرهنگی کشورمون همچنان پا برجا باشن و نسل به نسل منتقل بشن. خیلی وقت ها توی محل کار وقت استراحت آدم ها دوست دارن مطلبی مطالعه کنن تا به اطلاعات عمومی شون اضافه بشه. چه مطلبی بهتر از امردادگان یا جشن مرداد روز؟ ما هم که علاوه بر معرفی این روز ها و مناسبت ها مثل همیشه سعی می کنیم با ایده کادو برای مناسبت هایی که بیشتر با جشن و شادی برگزار می شن در خدمتتون باشیم و به نحوی بهتون  کمک کرده باشیم. البته که شاید فکر کنین که امردادگان یا روز مرداد همچین جشنی نیست که نیاز باشه براش کادو تهیه کرد. ولی بهانه ی خوبی که هست ! برای اون هایی که دوست دارن محبتشون رو با هدیه دادن نشون بدن اما دوست ندارن همینطوری و یهویی وارد عمل بشن. در هر صورت ما حتی توی این مقاله هم براتون گزینه های جذابی در نظر گرفتیم.

 

از طرفی هم باید این موضوع رو اضافه کنیم که ما توی مقالات برای معرفی تمام گزینه های جذاب کادو محدودیت داریم. چه می خواد برای مرداد روز یا امردادگان باشه ، چه برای هر مناسبت دیگه ای. به همین خاطر یادتون باشه که همیشه می تونین از چالش دوست شناسی کادویی کمک بگیرین و کادویی انتخاب کنین که با روحیات و سلایق شخص کادو گیرنده مو نزنه. این از این. بریم ببینیم امردادگان دقیقا چه روزیه.

 

اَمُردادگان چه روزی ست ؟

اگه مقالات قبلی ما رو که با موضوع مناسبت های باستانی ایران براتون نوشتیم خونده باشین می دونین که توی اون زمان ها هفتمین روز از هر ماه رو به اسم اون ماه نام گذاری می کردن و به اسم جشن های دوازدگانه ی هر سال شناخته می شدن. حالا چرا هفتمین روز؟ خب واقعیت اینه که توی هر فرهنگی یه عددی رو مقدس می دونن و از قدیم ندیم ها هم توی فرهنگ و دین و مذهب ما ایرانی ها عدد هفت همیشه مقدس شناخته می شده. هفت آسمون ، هفت شبانه روز … پس تاریخ دقیق امردادگان میشه روز هفتم از ماه مرداد توی گاه شمار زرتشتی. البته که این جشن های دوازدگانه هم به اندازه ی مناسبت های دیگه مهم و پر اهمیت بودن و اصلا غیر منطقی نیست که شما بخواین به خرید کادو برای کسی که به تاریخ و فرهنگ کشورش اهمیت میده فکر کنین و دنبال هدیه ی مناسب بگردین.    

 

اگه بخوایم عمیق تر به جشن قشنگ امردادگان یا همون مرداد روز نگاه کنیم ، هدف این روز یه جورایی  تقدیر از منش ، مسئولیت و وظیفه ی امُرداد بوده. امرداد مگه شخص خاصی بوده ؟ بعله ! ایشون از امشاسپندان هستن که قبلا براتون گفتیم که مقام و مرتبه ی بالایی محسوب می شده و رفیق و یار غار امشاسپند خرداد محسوب میشه چرا که هر دوتاشون با هم دیگه به نگهبانی از آب و گیاه مشغول بودن (یا هستن!). یه نکته ای که این جا حتما باید توجه کنین معنی کلمه ی امرداد هستش. در واقع اون « اَ » که اول کلمه ی مرداد میاد خیلی مهمه و اگه حذفش کنین معنی داستان به کلی عوض میشه. معنی واژه ی مرداد میشه « نیستی » و « مرگ » در صورتی که اَمرداد معنی « جاودانگی » میده ، یعنی اون الفی که اول کلمه مرداد میاد داره معنی کلمه رو به کلی عوض می کنه و یه کلمه ی متضاد رو ایجاد می کنه. بهتون گفتیم اگه دنبال کادو سالگرد ازدواج می گردین ما کلی گزینه های منحصر به فرد توی این مقاله معرفی کردیم ؟ پس بزن روی اسمش و بعد از این مقاله ، اون یکی رو هم بخون.

 

نحوه ی برگزاری جشن مرداد روز:

می دونیم که اهورامزدا در دین زرتشتی جاودانه هست و امرداد که ششمین امشاسپندان به حساب میاد یکی از صفت های اهورامزدا دونسته میشه. اما این مرداد روز رو چه جوری جشن می گرفتن و برگزار می کردن. مردم با شادی و خوشحالی می رفتن جاهای سرسبز و دور هم دیگه شادی می کردن. اگه به متن های قدیمی ای که از گذشته باقی مونده نگاهی بندازیم می بینیم که امرداد برای مردم خیلی ارزشمند بوده ، چون سرور گیاه ها بوده و باعث می شده که هم جا سرسبز باشه و در نتیجه برای دامداری و کشاورزی و گذران زندگی خیلی به مردم کمک می کرده. اون عزیزانی که به باغبانی و تفریحات این سبکی علاقه دارن می تونن کادو های خیلی خوبی رو توی چالش دوست شناسی پیدا کنن. حتما برید و نگاه کنین. هم برای خودتون انتخاب خیلی خوبی میشه و هم برای هدیه دادن به عزیزانتون. می تونه برای مناسبت خاصی باشه و یا می تونه برای ابراز علاقه و صرفا برای یادآوری میزان علاقه ی شما به فرد مورد نظرتون.

 

گل ویژه امردادگان:

در ادامه ی بحث جشن مرداد روز یا امرداد جالبه بدونین که به گفته ی آقای دکتر مهرداد بهار هر کدوم از این جشن های دوازدگانه که در واقع می شه همون یکی بودن اسم ماه و روز مثل جشن مرداد روز یه گل مخصوص به خودشون رو دارن و گل امرداد هم زنبق هستش. چه قدر واقعا روحیه ی لطیف و زیبایی داشتن. انتخاب گل ، این که برای هر مناسبت کوچیک و بزرگی جشن و شادی برگزار می کردن همه ی این ها نشون دهنده ی روحیه ی فوق العاده خوب مردم اون زمان بوده.

یادتون باشه که اگه به فکر چی بخرم کادو تولد هستین جای نگرانی نیست. ما مثل همیشه آستین بالا زدیم و خیلی با دقت براتون کلی گزینه های کادو غیر تکراری انتخاب کردیم. فقط این که باید زود وارد عمل بشین که دیر نشه و به موقع بتونین کادو تون رو تقدیم شخص متولد کنین. هم می تونین از مقاله ی اصلی استفاده کنین که به تفکیک و کامل پیشنهادات خوبی رو اون جا معرفی کردیم خدمتتون و هم این که اگه احساس کردین که نیاز دارین هنوز هم بگردین و خیالتون از بابت هدیه ای می خواین انتخاب کنین راحت باشه و دستتون باز تر باشه ، می تونین مقاله ی کادو تولد مرداد ماهی رو بخونین که بر اساس طالع بینی متولدین این ماه برای عزیزانی که به طالع بینی اعتقاد دارن نوشته شده. اگه خوندین یادتون باشه که حتما نظر خودتون رو برای ما بنویسین. 

 

توضیح دقیق کلمه امرداد:

  بالاتر درباره ی واژه ی امرداد و مرداد توضیح دادیم . الان می خوایم خیلی جزئی تر توضیحش بدیم: واژه ی امرداد رو اگه بخوایم به شیوه ی اوستایی اون بنویسیم “امرتات” هستش، امرتات از سه تا بخش تشکیل شده. بخش اول که همون طور که گفتی الف اول کلمه هست که نقش نفی کردن رو بازی می کنه و دومین بخش یعنی « ر » ریشه ی مصدری مرگ محسوب میشه و به همین معناست. و آخرین بخش هم یعنی پسوند “تات” به معنای “کاملی” و “سالمی” هستش . پس “امرتات” (امرداد=مرداد) به معنی  بی مرگی یا همان جاودانگی میشه. راستی یادتون باشه که بعد از خوندن درباره ی جشن مرداد روز حتما یه سری هم به کادو لاکچری زنانه بزنین. با توجه به توضیح دقیقی که درباره ی کلمه ی امرداد خوندین باید بدونین که کلمه ی مردادگان اشتباهه و حتما باید با الف اولش گفته بشه. اگه شنیدین کسی از این واژه استفاده کرد می تونین این مقاله رو بهش معرفی کنین تا متوجه ی اشتباهش بشه و از این به بعد فقط و قفط بگه امردادگان.

 

مرداد روز و جشن های فراموش شده:

یه کتابی نوشته شده به نام «جشن‌های فراموش شده ایران باستان» که نویسنده ی این کتاب آقای بهروز بیگوند هستش. توی این کتاب شما می خونین که توی میراث قدیمی ایرانی، از این روز و جشن خاص یعنی جشن امردادگان خیلی زیاد نوشته شده و توی متن پهلوی "بُندَهِش" هم اومده که مسئولیت و وظیفه ی امرداد توی جهان مادی، نگهبانی از گیاهان روی زمین و حفظ سرسبزی و باروری اون ها تعیین شده. پس اگه یه وقت دوست داشتین درباره ی جشن مرداد روز بیشتر بدونین و بخونین شاید بهتر باشه که کتاب جشن های فراموش شده ایران باستان رو تهیه کنین و مطالعه کنین. از عنوان این کتاب بر میاد که محتوای جالبی باشه. اصلا به عنوان کادو برای خودم بخریدش.

 

راستش رو بخواین ما خیلی درباره ی جشن امردادگان تحقیق کردیم و سعی کردیم جامع اما مختصر هر مطلبی رو که از نظرمون دقیق و درست بود رو برای شما به زبان ساده بنویسیم اما حقیقت اینه که متاسفانه اطلاعات خیلی کمی درباره ی مرداد روز وجود داره و ما بیشتر از این مطلبی در دسترس نداریم که هم از صحتش مطمئن باشیم و هم این که جدید باشه و خوندنش برای شما جذاب. ممنون می شیم اگه از بین کادوجو های خوبمون که مقاله ها رو دنبال می کنن کسی اطلاعات بیشتری از این جشن داره برای ما بفرسته. بالا درباره ی مدل زنونه ش گفتیم پس اجازه بدین که بگیم که مدل مردونه ش هم داریم. کادو لاکچری مردانه رو این جا می تونی پیدا کنی، بزن روش و برو غرق شو توی گزینه های لوکسی که اون جا معرفی کردیم.

 

جدا از بحث جشن مرداد روز ، الان که درباره ی هدیه مردونه صحبت کردیم این رو اضافه کنیم که به نظر می رسه که همیشه انتخاب و تهیه ی هدیه برای مرد ها از طرف خانم ها سخته. یا حتی خیلی دیدیم که خود آقایون هم نمی دونن برای هم جنس خودشون چی باید بخرند که تکراری نباشه اما کارآمد و غافلگیر کننده هم باشه. ولی از نظر ما همه ی کسایی که این جوری فکر می کنن دارن قضیه رو برای خودشون سخت می کنن. اتفاقا تنوع کادوهایی که میشه برای مردها یا پسر بچه ها انتخاب کرد خیلی خیلی هم زیاده و اصلا اون طور که جا افتاده محدود نیستن. برای اثبات حرفمون هم پیشنهاد می کنیم که یه سری به کادو برای مرد متاهل بزنین و خودتون ببینین که چه خبره.

 

ست 9 تایی ظروف آشپزی آلومینیومی کمپینگ

 

ست 9 تایی ظروف آشپزی آلومینیومی کمپینگ

 

از اون جایی که گفتیم سبک برگزاری جشن مرداد روز اینه که مردم به مزارع و جاهای سرسبز می رن تا اون جا و به این سبک جشن خودشون رو برگزار کنن. فکر کردیم که این ست 9 تایی ظروف کمپینگ می تونه گزینه ی خیلی خوبی باشه برای شما. از ویژگی های منحصر به فرد این ست میشه به این موضوع اشاره کرد که کاملا راه اندازه چون دقیقا تمام لوازمی که برای آشپزی کردن توی کمپینگ بهش نیاز دارین رو می تونین این جا پیدا کنین و جنسش هم که آلومینیومی هستش که هم باعث میشه وزن زیادی نداشته باشه و حمل و نقل و جابه جاییش براتون آسون بشه و هم این که طول عمر بالایی داره و به همین راحتی ها خراب نمیشن. ایده ی خیلی خوبی هم برای کادو برای همکار هستش، اونی که می دونین عاشق کمپینگ هستش و تعطیلات و اوقات فراغتش رو این جوری سپری می کنه.

 

دفع کننده حشرات کمپینگ و سفر شارژی با نور uv استرالیایی

 

دفع کننده حشرات کمپینگ و سفر شارژی با نور uv استرالیایی

 

یکی از معضلات همیشگی وقتی که به باغ و کمپینگ و گشت و گذار توی فضای آزاد می ریم حشرات هستن. پشه های که با سرعت و قدرت تمام آدم رو نیش می زنن و بیچاره می کنن، تمام طول زمانی که می خوایم تفریح کنیم باید جای نیش زده شده رو بخارونیم و خون گریه کنیم. یا مگس هایی که دور و ور خوراکی می رقصن و خوردن همه چی رو به دهنمون تلخ می کنن. خب ما این جا براتون برای جشن امردادگان یه دفع کننده ی حشرات کمپینگ اوردیم که اولا کیفیت خیلی خوبی داره و کشور سازنده ش استرالیا هستش و بعد هم این که قابل شارژ شدن هستش. 

 

 یه نکته ی دیگه هم که باید بهش اضافه کنیم که باعث میشه انتخاب خوبی برای جشن مرداد روز باشه اینه که نور خوبی داره و توی تاریکی شب یه فضای خوبی ایجاد می کنه. افرادی هم که تهیه کردن از طراحی و کیفیتش خیلی راضی بودن و امتیاز های خیلی خوبی بهش دادن. سبک هم هست و طوری طراحی شده که به راحتی می تونین جا به جاش کنین. حتی برای استفاده توی خونه هم مناسبه. یه ویدیو از نحوه ی کارکرد و رضایت مشتری توی پیج اینستاگرام براتون آپلود کردیم که اگه دوست داشتین می تونین ببینین و بیشتر باهاش آشنا بشین.

 

تمام مطالبی که باید درباره ی جشن مرداد روز یا همون امردادگان براتون می گفتیم رو نوشتیم. یادتون باشه که اگه موقع ثبت سفارش یا ثبت نام یا هر مرحله ی دیگه ای به مشکل برخوردید حتما با تیم پشتیبانی تماس بگیرین تا مشکل رو براتون حل کنه، و از همه مهم تر یادتون باشه که ما با جواب سوال کادو چی بخرم همیشه کنارتونیم.

 

شاد باشید.

1403-05-06