جشن و رسومات
  • سارا آهویی |
  • سردبیر کادویاب
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 115 بازدید |
  • 5 ماه قبل

به چه دلیل بهاربد (میانه بهار) و روز شیراز را جشن می گیرند ؟

به چه دلیل بهاربد (میانه بهار) و روز شیراز را جشن می گیرند ؟ شاید باورتون
به چه دلیل بهاربد (میانه بهار) و روز شیراز را جشن می گیرند ؟

به چه دلیل بهاربد (میانه بهار) و روز شیراز را جشن می گیرند ؟ شاید باورتون نشه اگه بهتون بگیم که امروز با چی اومدیم و خیلی هم دست پر اومدیم. از این لحاظ می گیم باورتون نمی شه که مقاله ی امروز مربوط به 2 تا مناسبت مختلفه. 2 تا مناسبت جذاب و شاد توی یک روز. یکیشون که مربوط میشه به تاریخ زیبا و با شکوه کشور خودمون و می خوایم با هم یه کم بیشتر درباره ش بخونیم و اون یکی هم مربوط میشه به یه شهر فوق العاده زیبا. شهری که هم مردم خیلی خوشحال، شاد و سر حالی داره و هم این که زیبایی های شهر بی حد و اندازه خیره کننده و قشنگن. پس مثل همیشه با همراهی دلگرم کننده تون ما رو خوشحال کنین.

  

 2 مناسبت جذاب:

 جشن بهاربد یا همون جشن میانه بهار و از طرفی روز شیراز، این شهر شعر و عاشقی موضوعی هستش که امروز قراره درباره ش صحبت کنیم. درسته که ما همیشه برای جواب دادن به سوال کادو چی بخرم کنارتون هستیم ولی قبلا هم اشاره کردیم که جشن های باستانی و زیبای کشورمون هم موضوعاتی هستن که نمیشه ازشون گذشت و مهمه که همیشه مراقب تاریخ هاشون باشیم و اگه چیزی درباره شون نمی دونیم، بگردیم و اطلاعات لازم رو کسب کنیم و یا از افرادی که توی این زمینه ها اطلاعات زیادی دارن سوالاتی بپرسیم و ما هم به بقیه ی افرادی که می شناسیم این اطلاعات مهم رو منتقل کنیم که برای همیشه زنده بمونن و به عنوان بخش مهمی از تاریخ با شکوه کشورمون به یاد آورده بشن.

 خب اول از همه می ریم سراغ جشن بهاربد و همون جشن میانه بهار و ببینیم که داستانش از چه قراره. فقط قبلش یه تشکر ویژه ای از کادوجو های خوبمون بکنیم که با عضویت توی سایت بهمون افتخار دادن و تازه با انتخاب یکی از تعرفه ها دیگه خودشون رو رسما به عنوان عضوی از خانواده ی تیم ما معرفی کردن و هوش مصنوعی کادو رو مثل همیشه حمایت کردن و حسابی ازش ایده های جذاب و جدید برای تهیه ی هدیه گرفتن. تازه علاوه بر اینا بهمون اعتماد کردن و کادو های مختلفشون رو از ما تهیه کردن. مطمئن باشین به زودی با یه کد تخفیف حسابی غافلگیرتون می کنیم.

  

جشن بهاربد یا جشن میانه بهار

 جشن بهاربد که یکی از مهمترین جشن‌ های مردم ما، ایران بوده، هر سال در اوایل فصل بهار توی 15 ام اردیبهشت ماه برگزار می ‌شده. جشن باستانی ای که ریشه اش به زمان زرتشت پیامبر بر می‌ گرده و متاسفانه باید بگیم که به نظر می رسه تقریباً به کلی به فراموشی سپرده شده. این جشن در تمام نقاط ایران جشن گرفته می شده و به مناسبت فرا رسیدن فصل بهار و شروع سال نو ایرانیان بوده. جشن میانه بهار به مناسبت روز بزرگداشت دیانا، خدایان آب و هوا و روز آغاز بهار برگزار می شده. جالبه که بدونین بهاربد به معنی بازگشت بهار هستش و به این معناست که با پایان زمستان و شروع بهار، زمین دوباره زنده می‌ شه و طبیعت شروع به شکوفه زدن می ‌کنه. چه قدر روح لطیفی داشتن قدیمی ها. حالا که انقد حرف اردیبهشت شد خواستیم به اطلاع برسونیم که مقاله بهترین هدیه تولد اردیبهشت ماهی برای دختر و پسر پر از ایده های جذاب و کاربردیه، حتما مطالعش کنید.

 

جشن بهاربد یا جشن میانه بهار

 

 این قدر بهار بهار کردیم یه چیزی رو یادمون افتاد که بگیم. دیدین زوج هایی که می خوان جشن عروسی بگیرن معمولا تاریخ جشن رو می ذارن بعد از امتحانات بچه ها و توی تعطیلی مدارس که مهمون هایی که دعوت می کنن چه از راه دور چه نزدیک برای رفتن به جشن دغدغه ای نداشته باشن؟ پس احتمال خیلی زیاد سالگرد ازدواج خیلی هاتون داره کم کم نزدیک میشه و باید به فکر تهیه کادو باشین. کاری نداره که، مقاله کادو سالگرد ازدواج رو بخونین.

 دوباره بریم سراغ جشن بهاربد! این جشن با مراسم‌ های مختلفی همراه بوده که شامل آتیش بازی، پرتاب کردن آب و آتش، موسیقی و رقص، خوندن شعر و داستان، پخش شیرینی و غذاهای محلی و سفره ‌های بهاری می شده. این جشن نشونه ای از وحدت و همبستگی مردم ایران بوده و به جز اون نشونه ای هم از ارتباط نزدیک اون ها با طبیعت و فرهنگ خودشون داره. این قدر که به طبیعت علاقه داشتن و براشون مقدس بوده.

 

 حالا چرا اصلا 15 اردیبهشت رو واسه جشن میانه بهار انتخاب کردن ؟

 در واقع باید بگیم که این سبک جشن ها مثل جشن بهاربد که بهشون موسم های سالیانه گفته میشه از تقویم خیلی قدیمی ایران باستان میان که قدیمی ترین گاه شمار معرفی می شه. خب این گاه شمار چه جوری بوده؟ خبری از 12 ماه توی سال نبوده و به جاش اصطلاحا هشت تا بخش بوده که از این هشت تا بخش به چهار تاش فصل و چهار تای دیگه اش نیم فصل گفته می شده. مسلما هم وقتی که این 4 فصل و 4 تا نیم فصل تموم می شدن سال برای مردم نو می شده و سال جدید رو جشن می گرفتن که مصادف می شده با اول تابستون. اگه دنبال بهانه ای هستین که برای عزیزتون برای یه مناسبت جدید و غیر معمولی به خرید کادو مشغول بشین، بفرمایید این هم بهانه ش.

 از شما چه پنهون که اگه خیلی خیلی دقیق بخوایم بگیم، تاریخ جشن بهاربد روز شانزده اردیبهشت بوده. اما توی زمان قدیم و حتی همین دوران هم، عملاً پانزدهمین روز ماه دوم هر فصل به عنوان میانهٔ اون فصل شناخته می شه. ایرانیان باستان این روز رو، روزی می دونستن که نماینده خدا بر زرتشت ظاهر شد و ایشون رو به انجمنی در کرانه رود دائیتی برد و اهورامزدا رسالتش رو به او ابلاغ کرد. شاید توی این روزگار هم بتونین جاهایی مثل حوض سعدیه شیراز و چشمه کناری اون توی این روز از سال شاهد مراسم زیبای جشن بهاربد یا جشن میانه بهار باشید. ( منبع ویکی پدیا)

  تا حالا بهش فکر کردین که می‌تونیم جشن ‌های گذشته خودمون رو که توی فرهنگ ایران باستان بوده با آداب و رسوم جدید تلفیق کنیم و یه تم و جذابیت بیشتری به مهمونی ها و جشن هامون بدیم. حتی برای جشن های تولدی که مصادف میشن با این مناسبت های باستانی می شه همچین ایده هایی به کار برد. صحبت از جشن تولد شد : چی بخرم کادو تولد رو که یادتون نرفته بخونین؟

 خب دیگه امیدواریم که حسابی درباره ی این جشن زیبا و تاریخش چیزهای جدید یاد گرفته باشین. یادتون نره که بچه ها و کوچیک تر های خودتون رو هم با این جشن ها و آداب و رسوم آشنا کنین ها!

 

 روز شهر شیراز:

بریم برای مناسب جذاب بعدی که روز شیراز هستش. از اون جایی که اتفاقا کادوجو های شیرازی مون هم کم نیستن و کلی همیشه به ما لطف داشتن، تصمیم داریم که در حد توانمون بترکونیم برای روز شهر شیراز.

 صحبت از کادوجوهای شیرازی مون شد یه ماجرا براتون بگیم که خوندنش خالی از لطف نیست. یکی از عزیزانی که ساکن شهر شیراز هستن چند وقت پیش برای همسرشون دنبال هدیه می گشتن و اتفاقا چند باری هم با پشتیبانی تماس گرفتن و از بچه های تیم کمک خواستن. بالاخره بعد از کلی بالا پایین و دقت برای انتخاب هدیه و کمک گرفتن تخصصی از تست شخصیت شناسی، تونستن به نتیجه ی دلخواه شون برسن و خریدشون رو با رضایت توی سایت ما ثبت کردن. بعد از چیزی حدود یک ماه این خانم عزیز با تیم پشتیبانی تماس می گیرن و از اون جایی که خیلی خانم خوش برخوردی بودن و یه جورایی توی پروسه ی خرید کادو برای همسرشون با چند تا از بچه های تیم آشنا شده بودن، طی تماسی که می گیرن می فرماین که می خوان یه اتفاق خیلی جالب برای ما تعریف کنن و بهمون اجازه می دن که توی یکی از مقاله هامون هم به این موضوع اشاره کنیم. که ما دیدیم چه فرصتی بهتر از روز شیراز ؟!

 

 روز شهر شیراز:

 

داستان از این قرار بوده که تاریخ تولد این خانم شیرازی عزیز و تاریخ تولد همسر محترمشون توی یک روز بوده و وقتی که کادوهاشون رو بهم تقدیم می کنن هردو متوجه می شن که از سایت ما خرید کردن و همین موضوع باعث خنده و شادی بیشتر توی جمعشون میشه. این طور که شوهر محترمشون تعریف کردن برای انتخاب هدیه مناسب از کادو لاکچری زنانه کمک گرفتن و خیلی هم نتیجه ی خوبی به همراه داشته و خانمشون حسابی غافلگیر و خوشحال شدن.این جوریه که ما با کادوجو هامون روز به روز احساس صمیمیت و نزدیکی بیشتری می کنیم.

 

شهر شیراز :

 شهر شیراز، همون طور که قطعا همه می دونین مرکز استان فارس و یکی از شهرهای مهم و زیبای کشورمونه که به خاطر تاریخ، فرهنگ و طبیعت زیبایی که داره، سالانه مورد توجه گردشگر های داخلی و خارجی زیادی قرار می گیره. توی این شهر کلی از آثار تاریخی مهم، معماری زیبا، باغ‌ های پر آب و با صفا و شعر و ادبیات و… پیدا میشه. واقعا که هر چه قدر از زیبایی های شهر شیراز بگیم کم گفتیم اما نباید فراموش کنیم که این شهر و قشنگی هاش با وجود صفا و وجود پر مهر مردمش هستش که همیشه همین قدر درخشیده و هر کس به این شهر سفری داشته، خاطره ی خیلی خوبی توی ذهنش ثبت شده.توی داستانی که تعریف کردیم گفتیم که آقای محترم شیرازی هدیه شون رو چه طور انتخاب کردن، خواستیم تا هنوز خیلی از اون بحث دور نشدیم خدمتتون عرض کنیم که مدل مردونه ش هم داریم که اسمش هست کادو لاکچری مردانه و می تونین ازش کمک بگیرین.

 

چرا روز شیراز ؟ و چرا 15 اردیبهشت ؟ :

 خب کاملا مشخصه که با این همه ویژگی های خاص و سابقه ی تاریخی پر باری که شهر شیراز داره و قطعا وجود آرامگاه های افراد بزرگواری مثل حضرت حافظ و سعدی شیرازی بزرگ آدم رو به فکر وا می داره که این شهر توی طول سال یک روز رو برای خودش داشته باشه تا توی تاریخ ثبت بشه و سالی یک بار هم که شده تاریخ و تمدنش رو گرامی بدونیم. این طوری میشه که مجلس لایحه ای رو توی سال 1381 به تصویب می رسونه و 15 اردیبهشت که میشه گفت یکی از بهترین و بهشتی ترین روز های این شهر هستش رو به عنوان روز شیراز اعلام می کنن و توی تقویم ملی به ثبت می رسه.البته بگیم که انتخاب 15 اردیبهشت بی ارتباط با تاریخ جشن بهاربد نبوده و یه جورایی اصلا از دلایل اصلی انتخاب این روز دونسته میشه. اگه از اون دوست های صمیمی و با حال شیرازی دارین که دوست دارین برای روز شیراز براش هدیه تهیه کنین می تونین از چالش دوست شناسی کمک بگیرین.

 بد نیست که حالا که داریم درباره ی روز شیراز صحبت می کنیم نگاه مختصری هم به جاذبه ها و فرهنگ و … شیراز با هم بندازیم:

 

 جاذبه ‌های گردشگری شیراز:

 جاذبه های گردشگری شیراز به قدری زیاد و زیبا هستن که صحبت کردن ازشون یه مقاله ی کاملا جدا می خواد که خب البته صادقانه باید بگیم که تخصص ما نیست و این جا فقط اشاره ای به معروف ترین هاش می تونیم بکنیم:

 مردم همیشه شیراز رو به باغ های با صفا و زیباش می شناسن و خب حق هم دارن چون واقعا باغ های بی نظیری مثل ارم، باغ دلگشا، باغ جهان نما، باغ عفیف آباد (گلشن) و باغ نارجستان قوام و کلی باغ فوق العاده با شکوه دیگه داره که قشنگ قدم زدن توی این باغ ها و نگاه کردن به اطراف روح آدمو جلا می ده. راستی اگه خودتون ساکن شیراز هستین و دوست دارین روز شیراز رو جشن بگیرین یادتون باشه که همیشه جشن گرفتن با هدیه لذت بیشتری داره پس حتما حتما به کادو برای خودم هم فکر کنین.

 

فرهنگ و هنر شهر شیراز:

 شیراز علاوه بر باغ های معروفش به عنوان یکی از مراکز فرهنگی و هنری ایران هم معروفه، معروف به شاعر ها ادیب های بزرگی که از این شهر خاطره‌ های خیلی زیبایی به جا گذاشته. شعرهای بزرگی که بی شک همه تون می شناشین و بالاتر هم اشاره کردیم، حضرت حافظ و سعدی شیرازی بزرگوار  که با شعرهای زیبا و عاشقانه خودشون، شهر شیراز رو به یکی از مراکز اصلی ادبی و شعری ایران تبدیل کردهن و البته که آوازه شون توی دنیا هم پیچیده و باعث سر بلندی همه ی ما ایرانی ها هستن. یادمون نره که، شهر شیراز با معماری زیبا و آثار هنری منحصر به فرد خودش، یکی از شهرهای کشورمونه که هنر و زیبایی توی هر کوچه و حتی کوچک ‌ترین بناهاش احساس می‌ شه.

مورد آخر که می خوایم درباره ش صحبت کنیم غذاهای محلی. شیراز هستش اما اجازه بدیم تا یادمون نرفته این نکته رو عنوان کنیم:

 

این طور که به نظر می رسه پیدا کردن ایده کادو یکی از معضلات والدینه مخصوصا برای پسر بچه هاشون. ما متوجه شدیم که اکثر کادوجو هامون خیلی به سختی می تونن هدیه ای رو پیدا کنن که باهاش بتونن شادی پسر کوچولوشون رو ببین و دلش رو به دست بیارن. البته باید بگیم که فقط والدین نیستن که این مشکل رو دارن. مادر بزرگ ، پدر بزرگ ها، خاله، عمه و نسبت های جور وا جور همیشه موقع انتخاب کادو برای پسر بچه ها کلافه میشن و یا به چیز های تکراری رو میارن یا دیگه خیلی می خوان مطمئن خرید کنن یه لباسی چیزی می خرن. نه. این واقعا راهش نیست. بچه ها خیلی هدیه دوست دارن و واقعا دیدن کادو های تکراری یا غیر کاربردی واقعا دلشون رو می شکونه حتی اگه شخصیتشون جوری باشه که به روی شما نیارن. از اون جایی که ما از صمیم قلب بچه ها رو دوست داریم و شادی شون برامون مهمه برای شما مقاله کادو پسر 10 ساله و کمتر رو با دقت زیادی نوشتیم که گزینه های زیادی برای انتخاب بهتون بدیم، غیر تکراری و به شدت کاربردی، به هیچ عنوان از دستش ندین. حالا که اینو گفتیم بد نیست به مقاله بهترین کادو برای دختر 23 ساله و کمتر هم اشاره کنیم.

 

غذاهای محلی شیرازی:

 اگه به شیراز سفر کردین تحت هیچ شرایطی غذاهای خوشمزه ی محلی این شهر رو از دست ندین. اگه بخوایم چند تا از این غذاهای ممعروف و حسابی خوشمزه رو بهتون معرفی کنیم می تونیم به کلم پلوی شیرازی، شکر پلو، رب پلو، قورمه به، اشکنه شیرازی و کوفته هلو اشاره کنیم که هر کدوم با دستور پخت به خصوص و ترفندهای خاص باعث میشن که انگشت هاتون هم باهاشون بخورین.از خوراکی های معروف شیراز هم که دیگه حتما می دونین باید فالوده شیرازی رو امتحان کنین. گلاب و عرقیجات گیاهی و طبیعی هم حسابی توی این شهر زیبا پیدا میشه که همون جا جلوی خودتون تمام پروسه انجام میشه و دیدنش واقعا تجربه ی بی نظیری رو براتون رقم می زنه.

این هم از روز شیراز و اطلاعاتی از این شهر باستانی و با صفا، کادویاب اول از همه جشن میانه بهار رو به همه ی ایرانی ها و هم وطن های عزیزمون که به تاریخ کشورمون اهمیت میدن تبریک میگه و بعد از اون روز شیراز رو به شیرازی های اصیل و همه ی عزیزانی که عاشق این شهر بی نظیر هستن صمیمانه و با عشق فراوان شاد باش می گه. امیدواریم که شیرازی های عزیزمون مثل همیشه سر حال و خوشحال باشن و تنشون سلامت و قدر شهری رو که توش زندگی می کنن حسابی بدونن.

 

قبل از این که این مقاله رو ببندین هم یه یادآوری ریز برای خوندن مقاله کادو برای مرد متاهل خدمتتون بکنیم که حیفه از دستتون بپره.

شاد باشید.

1403-02-15