جشن و رسومات
  • سارا آهویی |
  • سردبیر کادویاب
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 148 بازدید |
  • 3 ماه قبل

جشن آب پاشونک یا اول تابستون بامزه ترین بزم ایران باستان !

جشن آب پاشونک ،
جشن آب پاشونک یا اول تابستون بامزه ترین بزم ایران باستان !

جشن آب پاشونک ، جشن آبپاشونک تا حالا به گوشتون خورده ؟ نه شوخی نیست. کاملا هم جدیه! تا حالا دقت کردین آب بازی برای بچه ها چه تفریح سرگرم کننده و هیجان انگیزی هستش ؟ عشق می کنن وقتی بهشون اجازه داده میشه برای مدت زمانی بدون محدودیت آن چنانی به دوستاشون آب بپاشن و یه حالت نبرد طور هم براشون ایجاد میشه که همین هیجان رو چندین برابر می کنه. امروز اومدیم تا بهتون بگیم که این داستان آب بازی و شور و شوق زیادی که برای بچه ها وجود داره یه قدمت تاریخی داره که اصلا هم ربطی به سن و سال نداره و مربوط به بزرگ و کوچیک می شه. مثل همیشه همراهمون باشین تا کامل براتون بگیم.

 

جشن آب پاشونک

 

جشن آب پاشونک یا به عبارتی جشن اول تابستون یکی از قدیمی ترین و یه جورایی بامزه ترین جشن های ایران باستان محسوب میشه. توی این مقاله علاوه بر این که از این جشن براتون می گیم و شما رو با این جشن شیرین باستانی آشنا می کنیم، بهتون چند تا ایده کادو خوب هم معرفی می کنیم که شاید دلتون بخواد به مناسبت شروع فصل تابستون به کوچیک تر ها یا حتی بزرگ ترهایی که به تاریخ و تمدن کهن ایرانی اهمیت میدن هدیه بدین. راستش رو بخواین، همون طور که قبلا هم توی مقالاتمون اشاره کردیم، ما خودمون رو برای حفظ این جشن ها و رسم های قدیمی مثل همین جشن اول تابستون یا جشن آب پاشونک ، مسئول می دونیم و برامون مهمه که هربار با نزدیک شدن به هر مناسبتی درباره ش برای شما بنویسیم و از این که هر بار هم با استقبال بی نظیر کادوجو های عزیزمون رو به رو می شیم خیلی خیلی خوشحال و هیجان زده می شیم و چی بهتر از این واقعا؟ همین برای تیم ما کافیه. امروز هم که با موضوع جشن اول تابستون معروف به جشن آب پاشونک در خدمتتون هستیم. مقاله کادو برای مرد هم از دست ندید.

 

 چالش دوست شناسی کادویی هم که مثل همیشه برای هر مناسبت و سن و جنسیتی حاضر و آماده و با روی گشاده نشسته منتظر شما که برای جشن آب پاشونک با هوش مصنوعی قوی ای که داره بهتون کمک کنه. خودتون می دونین دیگه! کار باهاش مثل آب خوردن می مونه. ازتون چند تا سوال ساده می پرسه و بهتون تیپ شخصیتی کسی که مد نظر دارین رو معرفی می کنه و خلاص! به خودتون میاین و می بینین کلی کادو های مختلف و متنوع ردیف کرده جلوتون که نمی دونین کدوم رو انتخاب کنین. از بس که جذاب و خاص و منحصر به فردن این هدیه ها. بله چی فکر کردین ؟ ما حتی برای جشن اول تابستون تون هم به فکر کادو بودیم. الکی که نگفتیم که همیشه با جوابِ سوالِ کادو چی بخرم کنارتون هستیم که!

  

راستش رو بخواین این بار می خوایم یه تنوعی به ترتیبِ تیتر های مقاله بدیم و اول از همه با معرفی یه کادو ی خیلی خیلی جالب برای نوزاد های دوست داشتنی مون به بهانه ی جشن آب پاشونک شروع کنیم. البته میشه گفت این جور کادو ها دو منظوره ست ، چرا که وقتی شما همچین کادویی رو برای یه نوزاد کوچولو تهیه می کنین به غیر از این که دارین قدم مثبتی برای کمک به رشد اون فسقلی بر می دارین تازه کلی هم والدینش رو خوشحال می کنین و بهشون کمک می کنین که کلی از مشکلاتشون کم بشه. همه ی اینا رو هم کنار بذارین این هدایا رو میشه نگه داشت و بعد ها که بچه ها بزرگ تر شدن براشون توضیح داد که مناسبت این کادو یه جشن قدیمی ایرانی مثل جشن اول تابستان بوده و این جوری خیلی قشنگ و راحت فرهنگ اصیل و قدیمی کشور رو زنده نگه می دارین. به همچین چیزی می گن یه خرید کادو درست و حسابی و فکر شده و نه فقط از روی ادب و رفع تکلیف. احتمال زیاد برای خودتون هم پیش اومده که کادو ی رفع تکلیفی دریافت کنین. دیدین دیگه چقدر حس بدی داره، بعضی ها هستن این جور مواقع این برداشت رو می کنن که طرف قصد توهین و یا کوچیک کردن اون ها رو با این کار داشته. در ضمن تا یادمون نرفته مقاله پربازدید کادو برای دیت اول رو از دست ندید !

بریم برای معرفی اولین گزینه کادو برای جشن آبپاشونک یا جشن اول تابستونی که هدیه ی یه تیر دو نشونی مونه:

  

تشک بادی آبی نوزاد مخصوص تقویت فعالیت ها

 اگه شما یه نوزاد کوچولو توی خونه تون دارین حتما اون مرحله ای از رشد ایشون رو دیدین که دل درد های خیلی بدی می گیرن و طفلی ها شب تا صبح از درد گریه می کنن. هر کاری می کنین ساکت نمی شن و تازه هر چی بیشتر می گذره به درجه ی اون جیغ بنفشی که می کشن اضافه میشه و تا جایی که می تونن اوج می گیرن. مامان و بابا هم که حسابی خسته از یه روز طولانی هستن کلافه میشن و نمی دونن چی کار کنن. راه حل این جور مشکلات توی همین تشک بادی آبی نوزاد ی هستش که داریم به عنوان ایده کادو بهتون معرفی می کنیم که برای جشن آبپاشونک یا جشن اول تابستون به نزدیکانتون که درگیر این داستان هستن هدیه بدین.

 

تشک-بادی-ابی-نوزاد

 

اما اگه فکر کردین که ویژگی های خاص این تشک بادی آبی نوزاد که مخصوص تقویت فعالیت ها هم هستش همین جا تمام شده سخت در اشتباهید. مرحله ای از رشد بچه ها هستش که تازه و کم کم متوجه یه سری اتفاقات توی بدنشون می شن اما خب می دونیم که به خوبی کنترلی روشون ندارن. جشن آب پاشونک بهانه ی خوبی شد تا بهتون بگیم که این تشک بادی آبی که برای نوزادها طراحی شده کمکشون می کنه تا توی این مرحله هم درد شکم کمتری داشته باشن و به اون پروسه هم سرعت بیشتری میده، چه طوری ؟ شما نوزاد رو خیلی آروم و به روی شکم روی این تشک می خوابونین و با توجه به فشاری که تشک پر شده از آب به شکم کوچولوتون میاره فعالیت روده ها و دستگاه گوارش بیشتر و سریع تر می شه. اگه این نوزاد خیلی براتون عزیزه می تونین تشک نوزاد رو برای چی بخرم کادو تولد بهش هدیه بدین.این نکته هم بگیم و بریم سراغ بحث خودمون که جشن آب پاشونک یا جشن اول تابستونی هستش.

 

تشک نوزاد که با آب پر میشه رو می تونین با دماهایی که متناسب با موقعیت، خودتون تشخیص می دین پر کنین و دیگه این که با این محصول جذاب چند تا عروسک ریز میزه میاد که چون طرح و رنگ های مختلف و شادی دارن ، نوزاد به راحتی جذب اون ها می شه و ساعت ها باهاشون مشغول میشه و همین باعث میشه که برای مدت زمانی که نیاز دارین روی این تشک آبی بادی بمونه. شاید باورتون نشه ولی خیلی از مامان ها ترجیح میدن به جای کادو لاکچری زنانه همچین کادویی دریافت کنن تا یه نفس راحتی بکشن و نوزاد دلبندشون رو خوشحال و خندون ببینن.

بریم ببینیم تاریخ جشن آبپاشونک چه روزیه ؟ و کلا آداب و رسوم این جشن اول تابستان چیه؟

  

تاریخ جشن آب پاشونک ؟

همه مون می دونیم که ما بلند ترین شب سال که بهش شب یلدا می گیم رو خیلی مفصل و درست و حسابی جشن می گیریم و خیلی هم برامون مهمه. میز می چینیم با خوراکی های خیلی خوشمزه مثل هندونه و انار و… که هرکدوم هم فلسفه ی مخصوص به خودشون رو دارن. حتی توی اکثر مدارس هم جشن یلدا رو برای بچه های دبستانی جشن می گیرن، عکس می گیرن و کلی شادی می کنن. شاید بپرسین خب که چی؟ شب یلدا چه ربطی به جشن آب پاشونک داره؟

داستان از این قراره که در زمان ایران باستان مردم همون طوری که به طولانی ترین روز سال اهمیت ویژه ای می دادن به بلند ترین روز سال هم اهمیت می دادن و جشن می گرفتن که می شده جشن اول تابستان که بهش جشن تووستونی هم می گفتن. بلند ترین روز سال هم روزی هستش که خورشید توی این روز از افق شمال شرقی طلوع می کنه و در نهایت در افق شمال غربی غروب می کنه که این روز هم روزی نیست جزو اول تیر ماه. راستی برای کادو تولد متولدین تیر ماهی هم یه مقاله ی خیلی خوب نوشتیم یا کلی گزینه های جذاب کادو که توصیه می کنیم حتما بخونین و از دستش ندین.

پس تا این جا فهمیدیم که تاریخ جشن آب پاشونک یکم تیر ماه هر سال یعنی طولانی ترین روز و کوتاه ترین شب سال هستش. یکم تیر ماه هم که می دونیم اولین روز از تابستون به حساب میاد به همین خاطر هم اسم دیگه ی جشن آبپاشونک رو جشن اول تابستان گذاشتن. البته خوبه که بدونین این جشن اسم های زیاد دیگه ای هم داره که ما به چند تا از اون ها اشاره می کنیم 

 

اسم های دیگر جشن آب پاشونک :

جشن آبریزگان، جشن آبریزان و شاید براتون جالب باشه که بخونین به جشن اول تابستان «نوروز طبری» هم گفته می شده!جشن آب رو هم نباید از قلم بندازیم. این جشن آب رو با جشن آبی که این روز ها توی مدارس برای بچه های اول دبستان به مناسبت یادگیری نوشتن واژه ی « آب » برگزار می کنن و حتی بعضی خانواده ها به فکر خرید کادو برای این پیشرفت بزرگِ کوچولوهاشون میفتن، اشتباه نگیرین ها.تا این جا تا حد خوبی با این جشن آشنایی پیدا کردین و قبل از این که بریم برای ادامه ی مطالب اجازه بدین که یه کادو ی جذاب دیگه رو بهتون معرفی کنیم و یه نکته هم درباره ی سایت بگیم:

اگه از کادوجوهای قدیمی و وفادار مون هستین که مشغول خوندن این مقاله با موضوع جشن آب پاشونک هستین که حتما حتما توصیه می کنیم این نکته رو بخونین و بعدش هم ما رو در جریان نظر بذارین که نظرتون چیه چون برامون خیلی ارزشمنده. اگه از کادوجو های جدیدمون هستین که باید بگیم که خیلی خوب موقعی اومدین.همه بچه های تیم با هم یه سری تغییرات توی سوالات مربوط به تست شخصیت شناسی دادن که نتیجه ی خیلی دقیق تر و کامل تری رو در اختیارتون قرار بده و تازه کلی هم گزینه های جدید کادو از بخش تکنولوژی گرفته تا اسباب بازی کودکان به محصولات اضافه شده که هیچ جای دیگه ای نمی تونین پدب کنین و همه ی ایتا با هم بهتون کمک می کنه که بهترین کادو ی ممکنه رو انتخاب کنین. دلتون میاد همچین چیزی رو برای جشن اول تابستون از دست بدین ؟

 

بریم برای دومین گزینه ی کادومون:

 

سرسره بادی 16 فوتی با آب پاش داخلی Moonmen

 یکی از تفریحات بچه ها سرسره بازیه و توی هر سنی باشن سر خوردن و شیطنت روی سرسره کلی خوشحالشون می کنه. از اون طرف هم بازی کردن با آب و پاشیدن آب به همدیگه رو خیلی خیلی دوست دارن و روحیه شون رو مخصوصا تو فصل های گرم عوض می کنه. اما خب می دونیم که استفاده ی نادرست و مصرف بی رویه ی آب کار خیلی بدیه! اون هم توی شرایطی که کم آبی همه جا بیداد می کنه. برای کادو جشن آب پاشونک می خوایم یه سرسره بادی بزرگ رو بهتون پیشنهاد بدیم که اتفاقا یه انتخاب فوق العاده برای کادو برای پسر 10 ساله و کمتر هم می تونه باشه.

 

سرسره-بادی-16-فوتی

 

این سرسره بادی ترکیبی از بازی با آب و سرسره رو برای بچه ها فراهم کرده که می تونن روی اون سُر بخورن. یه سری راه خروجی آب هم توی این سرسره بادی تعبیه شده که به هر نوع شلنگ باغی قابل اتصاله و بهتر از همه ی این ها این که قسمت های خروجی آب هم امکان تنظیم زاویه ی دارن و هم میشه ارتفاع آبی که قراره روی سرسره پاشیده بشه رو تغییر داد و هرجو که دوست دارین تنظیم کنین. یعنی شما با این هدیه دقیقا می تونین به درست ترین شیوه ی ممکن جشن آب پاشونک رو برگزار کنین. شادی بچه ها رو تامین کنین و توی محیطی امن بهترین تفریح رو برای این عزیزان پر انرژی فراهم کنین. این هم بگیم که این سرسره این قدری بزرگ هست که اگر کودک نیستین و به این تفریحات علاقه دارین بتونین برای کادو برای خودم تهیه ش کنین. چه ایراد داره ؟ مگه بزرگسال ها دل ندارن؟

مورد دیگه هم که دوست داریم این جا درباره ی این سرسره ی آبی بادی جذاب بگیم سایز خیلی خوبشه که بالا هم بهش اشاره کردیم. این قدر طول و عرض خوبی داره که چند تا کودک هم زمان با هم می تونن ازش استفاده کنن و لذتش رو ببرن. بسته ای هم که شما از کادویاب تحویل می گیرین علاوه بر این سرسره بادی آبی، یه توپ ساحلی و دو تا بادی بورد هستش که بچه ها حسابی سرگرم بشن. این از گزینه دوم کادو برای جشن اول تابستانه که حسابی خنکتون می کنه. بریم ببینیم که بقیه ماجرای این جشن چی می تونه باشه؟

 

نگاهی بر قدمت جشن اول تابستان یا جشن آبپاشونک:

 در مورد قدمت این جشن نمی تونیم یه دوران دقیق براتون بنویسیم چون که 4 تا باور وجود داره و ما هر 4 تاش رو براتون می گیم.

- دسته ی اول اون هایی هستن که باور دارن این جشن از زمان ساسانیان شروع شده.

- دسته دوم می گن که جشن آب پاشونک بر می گرده به دوران جمشید.

- سومین دسته هم بر این باورن که دو دوران قبل از اسلام یکی از پادشاهان ایرانی این رسم رو پایه ریزی کرده.

- آخرین دسته هم زمان کیخسرو رو شروعی برای این جشن می دونن.

راستی این وسط مسط ها بگیم که اگه تاریخ سالگرد ازدواجتون نزدیکه و نمی دونین چی باید بگیرین که تکراری نباشه و خیلی ایده کادو خاص باشه حتما مقاله ی کادو سالگرد ازدواج رو بخونین. اگه دوست دارین از نزدیک جشن آب پاشونکی که توی این دوران برگزار میشه رو ببینین باید به شهر های مرکزی کشورمون سفر کنین. مثل شهر فراهان، اراک و… اگر هم خودتون از کادوجو های دوست داشتنی ساکنین شهر هایی هستین که این جشن رو هر سال در تاریخ اول تیر ماه برگزار می کنین ، ازتون ممنون می شیم که برامون عکس یا فیلم بفرستین تا ما توی اینستاگرام منتشر کنین و بیشتر درباره ی این جشن شیرین اطلاع رسانی کنیم. اینستاگرام ما رو که قطعا دنبال می کنین همه تون دیگه.

 

آداب و رسوم جشن اول تیر ماه:

 اون زمان هایی که گرفتن جشن آب پاشونک خیلی پر رنگ تر و جدی تر از الان دنبال می شده مردم می رفتن سمت مناطق صحرا طور و با پاشیدن آب به سر و روی همدیگه و با خوندن شعر و شادی کردن سالی پر از بارندگی رو آرزو می کردن.توی شهر های بالا هم که اسم بردیم علاوه بر رسم ثابت پاشیدن آب، پختن و تهیه ی غذاهایی مثل آش رشته برای این جشن رایجه.وقتی همچین جشن های قشنگ و شادی توی فرهنگ کشورمون چرا برای شما کادو های محشر توی چالش دوست شناسی آماده نکنیم ؟ حتما یادتون باشه که برید و ببینین.حالا که دیگه اطلاعات کاملی به دست آوردین و به صورت کامل با جشن آب آشنا شدین بریم که آخرین گزینه ی کادومون رو هم معرفی کنیم.

 

تفنگ آبی برقی حرفه ای خودکار با باطری شارژی

 تفنگ آبی یا همون تفنگ آب پاش از یکی پر طرفدارترین و محبوب ترین اسباب بازی ها نه تنها بین بچه ها بلکه بین بزرگسالان هم هست. انواع و اقسام این تفنگ ها هم توی بازار ریخته. اما موضوع این جاست که این تفنگ هایی که می بینین اکثرا کیفیت پایینی دارن و بعد از یک یا نهایت دو بار استفاده پرتاب اولیه خودشون رو از دست می دن و اون جور که باید نمی تونین برای جشن اول تابستان ازشون استفاده کنین و دوستاتون رو خیس کنین. نگران نباشین که ما برای این موضوع هم چاره ای اندیشیدیم. تفنگ آبی برقی حرفه ای خودکار یه ایده کادو مناسب برای همچین شرایطی هستش.

 

 

درباره ی این تفنگ آبی آب پاش حرفه ای می تونیم بگیم که یکی از بزرگ ترین مزایاش اینه که اتوماتیکه و استفاده ازش فوق العاده از اون چیزی که فکر می کنین راحت تره. یعنی شما یک تنفگ آب پاش آتوماتیک می گیری دستت که به سرعت می تونی آب رو شلیک کنی و برنده و قهرمان نبرد آب بازی بشی. تازه به خاطر قدرت بالایی که داره پرتاب آب خیلی خوبی هم در اختیارتون قرار میده. طراحیش هم حسابی حرفه ایه و شما راحت می تونین تفنگ آبی رو توی دستتون بگیرین و جا به جا بشین. در راستای اون جمله ای که بالاتر گفتیم که مگه بزرگ سالان دل ندارن جالبه بدونین که یه تعدادی از کادوجو های ما این تفنگ آبی برقی حرفه ای رو به عنوان کادو برای مرد متاهل تهیه کردن و با غافلگیری و شادی زیادی از سمت آقایون مواجه شدن. دیگه خود دانین.

 بدنه این تفنگ آب پاش ضد آب هستش و یا باطری قابل شارژ فوق حرفه ای داره که استفاده از اون رو از چیزی که هست جذاب تر می کنه.از جنس و دوامش هم که دیگه نگیم براتون. طول عمر بالایی داره و به راحتی سالیان سال در خدمت شماست که هر چه قدر دوست دارین برای جشن های آب زیادی ازش استفاده کنین.از ما می شنوین حتما به صفحه این کادو مراجعه کنین تا با ویژگی های منحصر به فردش بیشتر آشنا بشین. ای خانم های عزیزی که همیشه درگیر پیدا کردن هدیه های جدید و متنوع برای آقایون هستین و همیشه فکر می کنین که محدود به خرید لباس هستین. بدانید و آگاه باشین که مقاله ی کادو لاکچری مردانه مشکل شما رو کامل حل کرده. چرا ازش کمک نمی گیرین.

درسته که موضوع مقاله ی امروز جشن آب پاشونک یا جشن شروع تابستان بود اما خالی از لطف نیست که درباره جشن نیلوفر هم یه چند خطی بخونین. جشن نیلوفر که ششم تیر ماه برگزار میشه به جشن نیلوپر هم معروفه و این طور می گن که اون زمان ها به عنوان روز دختر هم شناخته می شده. علت نام گذاری این روز هم به خاطر مصادف شدن این روز با گل های نیلوفر روییده شده در اول فصل تابستون بوده. گل نیلوفر نماد ایزدبانو آناهیتا در ایران باستان بوده و از اون جایی که در کنار آب رشد می کنه دیدیم که بهانه ی خوبیه که توی این مقاله هم همین چند خط رو برای شما بنویسیم.

امیدواریم که از اطلاعات و ایده کادو هایی که توی این مقاله براتون نوشتیم خوشتون اومده باشه. ما همچنان و همیشه منتظر نظرات و پیشنهادات شما هستیم و با اشتیاق تمام پیام هایی که از سمت شما میاد رو می خونیم و پیگیری می کنیم.

مرسی که ما رو دنبال می کنین.

شاد باشید.

1403-03-29