کادویاب
  • سارا آهویی |
  • سردبیر کادویاب
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 90 بازدید |
  • 2 ماه قبل

15 ام تیر ماه جشن خام خواری پارسی + انواع رژیم

15 تیر ماه جشن خام خواری پارسیان و ایرانیان قدیم،  مناسبتی که امروز نوبتش رسیده که درباره ش...
15 ام تیر ماه جشن خام خواری پارسی + انواع رژیم

15 تیر ماه جشن خام خواری پارسیان و ایرانیان قدیم،  مناسبتی که امروز نوبتش رسیده که درباره ش صحبت کنیم درسته که بر می گرده به سالیان کهن و ایرانیان باستان اما در واقع موضوعی هستش که توی دهه ی اخیر به قول معروف بیش از قبل مُد شده و روی زبون ها افتاده. توی کل دنیا هم دیده میشه و فقط مربوط به کشور ما نمیشه. تعدادی از افراد از روی اعتقادات مذهبی و تعدادی دیگه به خاطر اعتقادات اخلاقی ، تعدادی به خاطر سلامتی خودشون و ( امیدواریم به کسی بر نخوره ولی ) تعدادی برای این که مورد توجه دیگران قرار بگیرن و فکر می کنن با این کار خیلی خاص به نظر می رسن و … خلاصه هر کس به یه علتی این مسیر رو انتخاب کرده و معمولا هم درصد بالایی خیلی روی این موضوع تعصب بالایی دارن و به شدت پافشاری می کنن.

 

15 تیر ماه جشن خام خواری

 

جشن خام خواری که ماهیتِ اون ، بحث داغ خیلی از برنامه های تلویزیونی و حتی مجلات تغذیه و علمی توی این دوره هستش ، یکی از جشن های خیلی مهم برای ایرانیان باستان بوده که هر سال توی 15 تیر ماه با شور و هیجان جشن گرفته می شده و توی این روز البته نه برای کادو چی بخرم بلکه برای پرهیز از خوردن گوشت حیوانات و غذاهای پختنی این جشن برگزار می شده و مردم فقط و فقط خام خواری می کردن. اگه بخوایم از زاویه ی دیگه ای به این قضیه فکر کنیم میشه بهش این جوری نگاه کرد که مردم اون زمان 15 تیر رو انتخاب کرده بودن تا روزه ی گوشت بگیرن! به نظر تصمیم جالب و سنت پسندیده ای میاد ، نه ؟ توی ادامه ی مقاله بیشتر به موضوع خام خواری و ریشه ای که گیاه خواری و دوری کردن از خوردن گوشت توی کشورمون توی دوره های مختلف داشته صحبت می کنیم و از سعی می کنیم از مزایا و مضرات این رژیم غذایی هم تا حدی براتون بنویسیم و مثل همیشه هم برای جشن خام خواری و یا برای افرادی که این رژیم غذایی رو برای سفره ی روزانه ی خودشون انتخاب کردن، ایده کادو می دیم اون هم از نوع خاص و منحصر به فردش.

 

پیشینه خام خواری و گیاه خواری در ایران:

 

به بهانه ی جشن خام خواری 15 تیر ماه ، بریم ببینیم این که می گن مردم سرزمین ما از قدیم ندیم ها تمایل به گیاه خواری داشتن راسته یا چی؟ تو این راستا باید بگیم که از وقتی که آریایی ها توی ایران بودن گیاه خواری هم کم کم شروع کرده به بیشتر شدن بین مردم و از اون جایی که سرزمین حاصلخیزی هم داشتن و حسابی سر سبز بوده و هر طرف رو نگاه می کردی یه چیز خوشمزه ای برای خوردن به چشمت میومده ، خب چرا که نه؟ مردم هم خوششون اومد و به این روند بیشتر و بیشتر ادامه دادن. شاید خیلی هم دلیل اخلاقی ای برای این کار احساس نمی کردن ها! که مثلا دلمون نمیاد حیوون ها رو بکشیم و اینا ، احتمالا به خاطر این که گیاه خواری دردسر های شکار و درگیری های این مدلی رو نداشته این قدر سریع بین مردم جا باز کرده. که البته این صرفا یه نظریه ست و درست و غلط بودنش ثابت نشده.

 

تا هنوز خیلی غرق نشدیم توی بقیه ی اطلاعات و تاریخچه جشن خام خواری باید بگیم که از اون جایی که تیم ما همیشه و همیشه برای هر تیپ شخصیتی و هر اعتقادی گزینه های کادو کنار گذاشته، اگه به چالش دوست شناسی کادویی سر بزنین می بینین که حتی برای افرادی که به گیاه خواری و یا خام خواری اعتقاد دارن هم کلی گزینه های کادوی کاربردی هم پیدا می کنید. برای بیشتر دونستن درباره ی جشن خام خواری باید یه نگاهی هم به شاهنامه بندازیم. ظاهرا اولین کسی که توی شاهنامه شروع می کنه خوردن گوشت ، ضحاک ستمگر بوده که معرف حضور همه تون هست دیگه که این کار ضحاک به شدت توی شاهنامه مورد انتقاد قرار گرفته و اصلا به عنوان نکته ی مثبتی ازش یاد نشده. حتی اگه بخوایم به دین زرتشتی ها هم دقت کنیم اون جا هم می بینیم که گوشت خواری اصلا عمل پسندیده ای نبوده و مردم رو به خوردن گیاهان تشویق می کردن. از این دوره ها گذر می کنیم و می پریم که زیاد شما رو خسته نکنیم و می ریم سر وقت دوره ی معاصر و جشن خام خواری و طرفداران گیاه خواری توی کشور خودمون.

 

دیگه همه تون صادق هدایت بزرگوار و عزیز ، نویسنده ی قابل و کار درست کشورمون رو می شناسین. کسی که کتاب هایی نوشته که هربار بخونین نکته ی جدید و قابل تاملی توش پیدا می کنین. خب حالا آقای هدایت چه ارتباطی به جشن خام خواری و گیاه خواری دارن ؟ واقعیت اینه که ایشون خودشون گیاه خواری رو انتخاب کرده بودن و میان در این مورد توی دهه ی اول سال 1300 یه کتاب هم می نویسن و توی این کتاب درباره ی تاریخ گیاه خواری هم صحبت می کنن. اگه علاقه داشتین که مطالعه ش کنین اسم کتابشون فرنام ، فواید گیاه خواری هستش. اگه دوست داشتین کسی رو تشویق به گیاه خواری کنین شاید این کتاب برای خرید کادو گزینه ی مناسبی هم باشه. 

 

کم کم و بعد از سال ها هم توی ایران رستوران های زیادی با منو هایی برای افراد گیاه خوار تاسیس می شه و شاید براتون جالب باشه بدونین که آمار ها نشون میدن که درصد سرچ گوگل مردم خودمون از سال 2004 تا طرفای 2015 به صورت صعودی بوده.خب با اجازه ی شما کادوجو های عزیز مون این بخش رو تمام می کنیم و می ریم برای انواع مختلف رژیم های گیاه خواری و یه توضیحات مختصری هم در این باره می دیم. پس اگه تا این جا همراهمون بودین در ادامه هم ما رو همراهی کنین که بخش جذاب تر مقاله هنوز مونده. اما برای این که خوابتون نبره و با لب کج نگاه صفحه نکنین و یه کم هیجان مقاله رو براتون زیاد کنیم ، می خوایم به مناسبت جشن خام خواری و 16 تیر ماه برای اون دسته از کادوجو هایی که دنبال یه کادو ی خوب می گردن تا به عزیزانشون که این رژیم غذایی برای زندگی خودشون انتخاب کردن یه دونه ایده کادو معرفی کنیم.  

 

یه توضیح هم بدیم برای تمام گزینه هایی که این جا قراره معرفی کنیم. افرادی که خام خواری و گیاه خواری رو برای سفره غذایی خودشون انتخاب کردن بیشتر به دستگاه ها و وسایلی نیاز دارن که بتونین برای آماده کردن نوشیدنی ها و غذاهایی که از میوه و سبزیجات درست می شن بهشون کمک کنن. پس لطفا تمام گزینه های پیشنهادی ما رو با این دید نگاه کنین.

 

بریم برای اولین گزینه که از یه برند فوق العاده معروف و درست حسابی انتخاب شده :

 

اسموتی ساز پر قدرت 6 قطعه بلک اند دکر اصل

 

اسموتی ساز پر قدرت 6 قطعه بلک اند دکر اصل

 

اسموتی یکی از نوشیدنی های خیلی خیلی پر طرفدار چه توی فصل گرما و چه حتی توی فصل سرما هستش. الان دیگه توی هر کافه رستورانی که برید معمولا یه بخش بزرگ از منوی اون ها اسموتی های جور وا جور خوشمزه هستش. از اون جایی که اسموتی ها از میوه های مختلف درست میشن خوبه بدونین که سرشار از ویتامین هستن و ارزش غذایی نسبتا خوبی دارن. پس یه اسموتی ساز پر قدرت 6 قطعه ای از برند بلک اند دکر به شما این فرصت رو می ده که توی خونه ی خودتون و هر وقت اراده کردین بدون این که نیاز باشه که پول کافه بدین برای خودتون یه اسموتی خوشمزه ی حسابی درست کنین و نوش جون کنین. علاوه بر این که یه کادو برای مناسبت جشن خام خواری به حساب میاد می تونین به چشم کادو برای سالگرد ازدواج برای اون عزیزانی که دوست دارن لوازم آشپزخونه ای لوکس و درجه یک داشته باشن هم نگاه کنین.

 

برای این که با جشن خام خواری 15 تیر بیشتر آشنا شیم بهتره بریم و انواع مختلف رژیم های گیاه خواری رو با هم بخونیم. اگه اهل استفاده از شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام باشین حتما دیدین که یکی از بیشترین و پر تعدادترین هشتگ ها مربوط به #گیاهخواری هستش اما باید ببینیم که چه قدر این مفهوم گسترده و متنوعه. واقعیت اینه که اگه بخوایم از دید علم تغذیه نگاه کنیم داستان این جوره که بهمون میگه که شکی توش نیست که استفاده و خوردن گیاه ها خیلی هم برای بدن و سلامتی ماها خوبه و مفیده اما باید این رو هم بدونیم که هر چی این رژیم غذایی محدود تر میشه ، جذا مواد مغذی هم سخت تر میشه. اگه بخوایم شفاف تر توضیح بدیم ، علم تغذیه به ما میگه که توی رژیم های سخت گیاه خواری ویتامین ب 12 ، اسیدهای چرب ، امگا 3 ، کلسیم و آهن که کمبودشون توی بدن ، ماها رو به شدت دچار مشکل می کنه ، به اندازه ی کافی و اون جور که باید دریافت نمی شن. کادو برای مرد هم فراموش نکنین.

 

این یه مقدمه ای بود برای این که دید بازتری به محدوده ی رژیم خام خواری یا گیاه خواری تون داشته باشین ولی اصلا حرف ما این نیست که بخوایم این رژیم رو تایید یا رد کنیم. قبل از این که بریم و 6 تا رژیم مختلف گیاه خواری توی روز خام خواری براتون بنویسیم یادآوری کنیم تا خیالمون جمع باشه که یادتونه تست شخصیت شناسی رو با کادو های جدیدش از دست نمی دین.

 

انواع مختلف رژیم های گیاه خواری:

 

این جا به بهانه جشن خام خواری و گیاه خواری باستانی ، تفاوت ‌های بین 6 رژیم گیاه ‌خواری محبوب رو از بیشترین تا کم ‌محدود‌کننده ‌ترین رژیم غذایی می‌بینیم.

 

1) وگانیسم:

وگانیسم سخت ترین شکل رژیم گیاهخواری دونسته میشه. کاری که وگان ها می کنن اینه که همه ی محصولاتی که از حیوانات و حتی فرآورده ‌های جانبی شون درست شده رو حذف می کنن. چه به کشتار دام نیاز داشته باشن چه نه. این به این معنیه که علاوه بر گوشت، مرغ و غذاهای دریایی، لبنیات، تخم مرغ، و هر گونه مواد مشتق شده حیوانی مثل عسل، ژلاتین، آب پنیر و حتی شاید باورتون نشه که بعضی از انواع ویتامین دی ممنوعه.

وگانیسم معمولا به عنوان یه سبک زندگی توصیف می شه تا یه رژیم غذایی، چیزی که ما توی جشن خام خواری 15 تیر ماه هم بهش می رسیم. چرا؟ چون همه ی شکل های استثمار و ظلم به حیوانات رو محکوم می کنه، چه برای غذا یا چه برای هدف های دیگه از جمله   مد، علم، سرگرمی و غیره. پس حالا که این موضوع رو بیان کردیم باید خیلی مراقب باشین برای انتخاب کادو برای افراد وگانیسم ، مخصوصا اگه دارین به سمت کادو لاکچری مردانه میرید. چون که توی این دسته پر از لوازم چرم طبیعی هستش که اصلا مورد پسند این عزیزان نیست.

یه استدلال خیلی رایج علیه رژیم های وگان کمبود منابع پروتئینی هستش چون که پروتئین واقعی حیوانی به طور کلی کیفیت بالاتری نسبت به پروتئین گیاهی داره. اما در هر صورت میشه مقدار کافی پروتئین رو از غذاهای گیاهی مثل حبوبات ، غلات و … گرفت. البته که می دونیم به شرط اورگانیک بودن اون ها. امیدواریم که وگان های عزیز اگه به مناسبت جشن خام خواری مشغول خوندن این مقاله هستن به این نکته توجه کنن.

 

2) گیاهخواری تخم مرغی:

مثل وگان ها، گیاهخوار های تخم مرغی، گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و لبنیات را از رژیم غذایی خودشون حذف می کنن اما برخلاف وگان ها، اون ها هنوز هم تخم مرغ و غذاهای حاوی تخم مرغ رو می خورن.

تخم مرغ منبع ارزشمندی از پروتئین با کیفیت بالا، اسیدهای چرب امگا 3 با زنجیره بلند و ویتامین ب12 برای این افراد هست. با این حال، گیاهخوار های تخم مرغی هنوز باید مراقب جایگزینی غذاهای لبنی با مقدار کافی از سایر غذاهای حاوی کلسیم باشن.

راستی اگه برای جشن خام خواری و گیاه خواری به چالش دوست شناسی سر زدی خوشحال می شیم نظرت رو درباره ی نتیجه ای که گرفتی باهامون در میون بذاری. بخش تیکت های هر پروفایل مخصوص ارتباط با ماست.

 

 

 

3) لاکتو گیاهخواری:

دسته ی سومی که باید ازشون صحبت کنیم. لاکتو گیاه خواران هستن که گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و تخم مرغ را از رژیم غذایی خود حذف می کنن، اما از محصولات لبنی مثل شیر، پنیر، ماست و کره استفاده می کنن.

مردم معمولا این رژیم رو جایگزین انعطاف ‌پذیرتری برای گیاه‌ خواری یا ‌گیاه‌ خواری تخم مرغی می‌دونن، اما با این وجود حتی این دسته هم هنوز اثرات منفی زیست ‌محیطی رو کم می کنن و دنبال محافظت از جان حیوان های زبون بسته هستن.

لبنیات منبع خوبی از کلسیم، پروتئین و ویتامین ب12  هست اما متاسفانه آهن کمی داره. لاکتو گیاهخوارهای عزیز باید مراقب باشن که منابع آهن گیاهی رو توی رژیم غذایی خودشون داشته باشن و در راستای بیشتر کردن جذب آهن یه سری موارد رو انجام بدن. یعنی چی ؟ مثلا می تونن همزمان غذاهای سرشار از ویتامین سی رو با این منابع آهن گیاهی مصرف کنن.

 

خرید کادو برای جشن خام خواری 15 تیر ماه رو که فراموش نکردین؟ تا این جا که 3 تا از دسته های مختلف رژیم گیاه خواری رو معرفی کردیم خوبه که برای استراحت بریم و یه گزینه ی جالب از کادوهایی که میشه برای این دوستان تهیه کرد رو با هم ببینیم.

 

سبزی و میوه خرد کن حرفه ای

 

سبزی و میوه خرد کن حرفه ای

 

این کادو انتخاب خیلی خوبی می تونه نه تنها برای خام خواران و گیاه خواران باشه بلکه می تونه کسایی رو که به درست کردن سالاد های مختلف علاقه دارن و می خوان خیلی راحت و سریع سبزیجات مختلف مثل هویج و خیار و خرد کنن خیلی خیلی خوشحال کنه. این سبزی و میوه خرد کن حرفه ای هم خیلی خوش دسته و طراحی خیلی خوبی از این لحاظ داره و هم این که طول عمر بالایی هم از لحاظ کارایی برای شما فراهم می کنه. توی لیست کادو برای خودم هم می تونین بنویسینش. 

 

رسیدیم به دسته ی چهارم و اطلاعات بیشتر از گروه های مختلف گیاه خواری به مناسبت جشن خام خواری و گیاه خواری 15 تیر.

 

4) لاکتو-اوو-گیاهخواری:

این رژیم غذایی به نظر استاندارد تر از بقیه ست و به اندازه ی کافی هم ساده ست چه طور ؟ از گوشت، مرغ، غذاهای دریایی گرفته تا هر محصول جانبی که نیاز به کشتار حیوانات داره رو حذف می کنه.

یه رژیم غذایی لاکتو-اوو-گیاهخواری سالم، میوه ها، سبزیجات، غلات، حبوبات، آجیل و دانه ها رو توی اولویت قرار می ده و خوردن لبنیات و تخم مرغ هم توی این رژیم آزاده و مشکلی نداره. البته باید اینو بدونین که برای این دسته از عزیزان خوردن لبنیات و تخم مرغ و این جور چیزا در صورتی مشکل نداره که موقع تهیه ی اون ها با حیوانات رفتار خوبی شده باشه و از راه های ظالمانه و خشن صنعتی به دست نیومده باشه. که خب اگه بخوایم منصفانه و به دور از هر گونه تعصبی نظر بدیم واقعا که به نکته ی اخلاقی و انسانی ای توجه می کنن. راستی مقاله پربازدید برای دیت اول چی بهش بدم هم مطالعه کنید.

 

این هم مورد 4 ام و این جا اینو بگیم که مقاله ی دوست داشتنی هدیه کوچیک برای یادگاری رو حتما بخونین و بریم برای مورد پنجم از دسته بندی های رژیم غذایی گیاه خواری:

 

5) پسکتاریسم:

همون طور که تا این جا دیدیم، در مورد رژیم های غذایی گیاهخواری یه مقداری روند انتخاب و ترکیب وجود داره. در مورد پسکتاریسم ها باید بگیم که این گروه گوشت یا مرغ نمی خورن اما ماهی و بقیه ی غذاهای دریایی رو به عنوان منبع اصلی پروتئین توی رژیم غذایی خودشون میذارن. حتی خیلی از اون ها لبنیات و تخم مرغ هم می خورن، اما راستش این مورد یه انتخاب آزاد محسوب میشه.

علاوه بر غذاهای دریایی، رژیم غذایی پسکتاریسمی، غذاهای گیاهی مثل غلات کامل، آجیل و دانه ها، حبوبات، میوه ها و سبزیجات رو توی اولویت قرار می دن،

بریم سراغ آخرین دسته از رژیم گیاه خواری و بعد از اون هم یه ایده کادو دیگه رو بهتون معرفی می کنیم.

 

6) انعطاف پذیری:

تفاوت اصلی بین رژیم غذایی انعطاف‌پذیر و بقیه ی رژیم ‌های گیاه ‌خواری اینه که انعطاف‌ پذیری روی غذاهایی که میشه میل کرد تاکید می کنه نه اون مواردی که باید حذف کرد. یعنی چه طوری؟ رژیم غذایی انعطاف ‌پذیر بیشتر از غذاهای گیاهی تشکیل شده ، اما گوشت و بقیه ی محصولات حیوانی رو هم در حد اعتدال می تونه توی لیست غذایی خودش داشته باشه..اگه شما هم دوست دارین که غذاهای گیاهی بیشتری رو به رژیم غذایی خودتون اضافه کنین یا مثلا می خواین از یه روش سالم تری برای غذا خوردن بدون حذف کامل گوشت و محصولات حیوانی استفاده کنین، به نظر میاد که رژیم انعطاف پذیری برای شما مناسبه. لیست کادو برای پسر 10 ساله و کمتر فراموش نشه.

در هر صورت خوبه که بدونین که خوردن وعده های غذایی بیشتر گیاهی خطر بیماری های قلبی ، عروقی و دیابت تایپ دو رو کم می کنه و خب از اون جایی که فیبر بیشتری به بدن شما می رسه یه ناجی برای سلامت روده های شما محسوب میشه و دیگه این که قند خون رو هم کنترل می کنه. هنوز بگیم؟ برای لاغری و کاهش وزن هم از بهترین رژیم هاست. 

کادو ی بعدی که می خوایم به مناسبت جشن خام خواری و گیاه خواری پیشنهاد بدیم یه دونه نیست. راستش فکر کردیم این دو تا کادو رو اگه کنار همدیگه معرفی کنیم بیشتر بهتون کمک می کنه که به کاربردی بودنشون پی ببرین. اصلا شاید به عنوان کادو برای همکار هم بتونین در نظر بگیرینشون. مخصوصا که الان هم توی فصل گرما هستیم و نوشیدنی های خنک و به قولی تَگَری قشششنگ یه جون به جونمون اضافه می کنه و این حجم از گرما رو تا حد خوبی برامون قابل تحمل می کنه. این شما و این هم :

 

میکسر میوه های یخ زده 

 

میکسر میوه های یخ زده 

 

همون جوری که گفتیم یه نوشیدنی خنک اون هم از میوه های حسابی یخ زده حال آدم رو عوض می کنه حالا شما تصور کنین که میکسری داشته باشین که این میوه های یخ زده ی خوشمزه رو بریزین داخلش رو یک دو سه نوشیدنی تون آماده بشه و حتی اگه نتونستین از میوه های یخ زده استفاده کنین می تونین یخ بندازین توی نوشیدنی تون اما نه هر یخی. این سینی یخ سیلیکونی هزار و یک خوبی داره! اول از همه این که بوی مواد فریزی مثل ماهی و میگو و.. رو به یخ ها منتقل نمی کنه. بعد هم که کلا بهداشتیه چون روند پر کردن و خالی کردن بدون دخالت دسته. جنسش هم عالیه از این لحاظ که مواد تشکیل دهنده ش کاملا تایید شده ست و درجه غذایی داره. شما بگین آدم از سینی یخ دیگه چی می خواید آخه؟ حالا که سومین گزینه مون برای خرید کادو برای جشن خام خواری و گیاه خواری رو معرفی کردیم نوبت می رسه به بررسی رژیم غذایی خام خواری.

 

آماده باشین که یه چیزایی هم درباره ی این رژیم غذایی با هم یاد بگیریم:

 

رژیم غذایی خام خواری:  

رژیم غذایی خام شامل خوردن غذاهای کامل و گیاهی عمدتاً فرآوری نشده ست و همین جا بگیم که این رژیم می تونه به کاهش وزن کمک کنه و کلی فایده ی دیگه هم داره.بعضی از منابع میگن که وقتی شما رژیم غذایی خام رو انتخاب می کنین، غذای خام تون باید سه چهارم رژیم غذایی رو تشکیل بده. افرادی که از این رژیم غذایی پیروی می کنن باورشون اینه که خوردن غذاهای خام می تونه سلامت، تندرستی و احتمالاً خطر ابتلا به بیماری های دیگه رو کم کنه.اما این رو هم بدونین که کاهش وزن معمولاً هدف اصلی رژیم غذایی خام خواری نیست.خام خواری هم انواع مختلفی داره. نگران نباشین هنوز هم گزینه ی هدیه برای جشن خام خواری داریم براتون که حتی می تونین برای جواب چی بخرم کادو تولد هم ازشون استفاده کنین. همراهمون باشین تا بیشتر بگیم

 

انواع رژیم غذایی خام خواری:

کسی که رژیم غذایی خام رو انتخاب می کنه می تونه آب میوه و سبزیجات تازه تهیه شده رو بنوشه.

 

سه نوع رژیم غذایی خام وجود دارد:

 

1) رژیم خام وگان:

 دسته ی اول تمام محصولات حیوانی رو حذف می کنن و فقط و فقط روی غذاهای گیاهی تمرکز می کنن

 

2) رژیم خام گیاهخواری:

 رژیم خام گیاه خواری شامل غذاهای گیاهی به اضافه ی تخم مرغ « خام » و محصولات لبنی « فرآوری نشده ست ».

 

3) خام همه چیز خوار:

 این دسته می تونن غذاهای گیاهی، محصولات خام حیوانی و گوشت خام یاخشک استفاده کنن.

مردم رژیم غذایی خام رو با مدل های مختلفی توصیف می کنن. بعضیا یه مقداری غذای پخته رو می خورن، در حالی که بعضی دیگه اصلا اصلا. میشه این جوری بهش نگاه کرد برای بعضی از آدم ها، این نوع رژیم یه روش زندگی و برای بعضی دیگه، صرفاً یه انتخاب رژیمی محسوب میشه.

 

طرز تهیه غذا:

موقع تهیه ی غذا توی رژیم غذایی خام خواری، افراد تمایل دارن از استراتژی ‌های خاصی مثل خیسوندن و یا آب‌ گیری غذا پیروی کنن. این رژیم غذایی اجازه می ده تا غذاها را خرد کرده و مخلوط کنین نکته ی خیلی مهم توی این رژیم اینه که هر غذایی رو که بیشتر از دمای معینی حرارت داده میشه  رو حذف می کنن، معمولاً 104 درجه تا 118درجه فارنهایت، البته این هم اضافه کنیم که این عددها ممکنه بین منابع مختلف، فرق داشته باشن. تنها گرمایش مجاز توی رژیم خام خواری با دستگاه دی هیدریتور هستش که در واقع آب‌ مواد غذایی رو می گیره این جوری که هوای گرم رو به غذا می فرسته. توی این رژیم شما می تونین خیلی از میوه ها و سبزیجات رو بدون هیچ گونه آماده سازی مصرف کنین. مقاله کادو برای دوست رو هم بخونید.

 

روش های رایج برای تهیه غذاهای خام عبارتند از:

 

- خیساندن حبوبات و غلات در آب

- خوردن جوانه زده به جای غلات کامل

- خشک کردن میوه ها

- آب میوه و سبزیجات یا اسموتی

 

فواید رژیم خام خواری:

 

خیلی از آدما که از رژیم غذایی خام خواری استفاده می کنن بر این باورن که این رژیم غذایی باعث می شه که بدن بهتر بتونه از بیماری ها، مخصوصا بیماری های مزمن پیشگیری کنه و با اون ها مبارزه کنه.یه بررسی سال 2019 گزارش می ده که پیروی از یک رژیم غذایی گیاهی (اما نه لزوماً خام) فواید قابل توجهی برای سلامت جسمی و بیماری داره. با کادویاب همراه باشین تا به مناسبت جشن خام خواری و گیاه خواری بریم به صورت تیتر وار ببینیم چه فواید دیگه ای داره این رژیم :

 

دارای مواد مغذی بالا:

رژیم غذایی خام معمولاً شامل میوه‌ ها، سبزیجات، آجیل و حبوباته که همگی جزء اصلی یه رژیم غذایی سالم به حساب میان. خوردن طیف وسیعی از این غذاها مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و چربی های سالم و پروتئین را فراهم می کنه.پختن ، بعضی از مواد مغذی مثل ویتامین بی و وی محلول توی آب رو از بین می بره. پس خوردن غذا به صورت خام تامین بهتر این مواد رو یه جورایی می شه گفت تضمین می کنه.اگه کسی از عزیزانتون میخواد از ایران بره کادو برای مهاجرت هم فراموش نشه.

 

غذاهای فرآوری شده کمتر:

غذاهای فرآوری شده نمک، قندهای افزوده شده و چربی های اشباع شده ناسالم دارن که متاسفانه می تونن باعث التهاب رگ های خونی و بیماری های قلبی عروقی بشن. پس، کم کردن یا حذف غذاهای فرآوری شده می تونه مزایای سلامتی قابل توجهی داشته باشه.

 

کاهش وزن:

اگه کشی مایل به کاهش وزن باشه ، خوردن غذاهای عمدتاً نپخته می تونه کمک کننده باشه. این به این دلیله که غذاهای خام معمولاً کالری کمی دارن و غذاهای گیاهی سرشار از فیبر هستن که باعث می شه فرد برای مدت طولانی تری احساس سیری کنه. ظاهرا که فواید این رژیم خیلی زیادن و الکی نیست که ما جشن خام خواری و گیاه خواری راه انداختیم!

 

حفظ آنزیم ها در غذا:

طبق بعضی منابع، فرآیند پخت و پز ممکنه آنزیم های طبیعی غذاها و تازه بعضی ویتامین های ضروری رو از بین ببره یا تغییر بده. ایده ی این داستان اینه که طبیعت به هر غذایی ترکیب بی نظیری داده و این آنزیم های حیاتی به آدم اجازه می ده تا غذای خودش رو به طور کامل هضم کنه. طرفدارا ادعا می کنن که فقط غذای خام، غذای ”زنده" ست. با این حال، باید بدونیم که این آنزیم های توی غذا عمدتاً توسط اسید موجود در معده دناتوره می شون و بدن ما خودش آنزیم های مورد نیاز برای هضم غذاها رو داره.

 

مزایای دیگر:

بعضی از مردم بر این باورن که رژیم غذایی خام باعث:

- انرژی بیشتر

- پوست شفاف تر

- هضم بهتر

اگرچه موارد بالا از نظر علمی ثابت نشدن.

 

خیلی از فواید این رژیم خام خواری براتون نوشتیم و الان موقعشه که بریم برای کادو ی بعدی که قراره باهاش غافلگیرتون کنیم و راستش خیلی از کادوجو هامون اون رو توی دسته ی کادو لاکچری زنانه قرارش میدن.

 

دستگاه خشک کن دیجیتالی مواد غذایی مجیک میل

 

دستگاه خشک کن دیجیتالی مواد غذایی مجیک میل

 

بالاتر که داشتیم به غذاهایی که طرفداران رژیم غذایی خام خواری میل می کنن اشاره کردیم در مورد یه روشی از تهیه غذا صحبت کردیم به اسم دی هیدراته کردن یا همون بی آب کردن مواد غذایی. دستگاه خشک کن دیجیتالی مواد غذایی مجیک میل دقیقا همون وسیله ایه که هر خام خواری باید یه دونه از اون رو توی خونه ش داشته باشه و ما به شما توصیه می کنیم که حتما تو لیستتون این دستگاه فوق العاده رو قرار بدین. تشریف ببرین توی صفحه ی مورد نظر تا جزئیات بیشترش رو بخونین.

 

مضرات رژیم خام خواری:

اینو باید بدونین که بعضی از غذاها برای خوردن خام ایمن نیستن. فرآیند پخت، مواد شیمیایی سمی رو توی بعضی از غذاها تجزیه می کنه و بعضی دیگه هم خطر مسمومیت غذایی رو برای شما به وجود میارن.محصولات حیوانی نپخته به احتمال زیاد باعث مسمومیت غذایی می شن که این شامل: 

- گوشت خام و نیم پز، از جمله مرغ

- تخم مرغ خام یا کمی پخته شده

- شیر خام (غیر پاستوریزه) و محصولات تهیه شده از اون

- صدف خام

 

افراد همچنین می تونن از طریق میوه ها و سبزیجات خام دچار مسمومیت غذایی بشن. این احتمال در مورد میوه ها و سبزیجات پخته کمتره چون فرآیند پخت باکتری ها رو از بین می بره. یادتون باشه که همیشه محصولات را قبل از خوردن بشورین. متخصصان تغذیه و رژیم درمانی توصیه می کنن افرادی که از رژیم غذایی خام پیروی می کنن باید غذاهای زیر را با احتیاط مصرف کنن:

 

گندم سیاه:

سبزی گندم سیاه ممکنه به صورت خام سمی باشه،  اگرچه تحقیقات کمی در مورد تأثیر اون بر انسان وجود داره. آب میوه گیری یا خوردن گندم سیاه توی حجم زیاد ممکنه اثرات سمی مثل حساسیت به نور خورشید یا حساسیت به نور رو ایجاد کنه.

 

لوبیا قرمز:

 لوبیا قرمز دارای ماده شیمیایی به نام فیتوهاماگلوتینین هستش. لوبیا چشم بلبلی خام و جوانه لوبیا چشم بلبلی ممکنه سمی باشن. اکثر حبوبات شامل اسید فیتیک هستن که می تونن جذب بعضی از مواد معدنی ضروری بدن رو مسدود کنن اما پختن سطح اسید فیتیک را کم می کنه.

 

تخم مرغ خام:

 باکتری سالمونلا توی بعضی از تخم مرغ ها وجود داره که می تونه باعث بیماری شدید و حتی مرگ بشه. پختن تخم مرغ باکتری ها را از بین می بره. منابع معتبر توصیه می کنن موقع استفاده از دستور العمل هایی که به تخم مرغ خام یا نیم پز نیاز دارن، از تخم مرغ پاستوریزه استفاده بشه.

 

غذاهای دریایی و صدف:

 غذاهای دریایی و صدف های خام می توانن باکتری های مضر رو منتقل کنه. توصیه میشه که مردم از غذاهای دریایی خام خودداری کنن.

 

شیر:

توی شیر خام ممکنه که باکتری لیستریا باشه که می تونه باعث عفونت های جدی بشه.

 

این هم از ضرر های رژیم خام خواری و نکات مهمی که باید حتما بهشون توجه بشه. بریم برا دو تا گزینه ی هدیه ی دیگه به مناسبت جشن خام خواری 15 تیر:

 

2 عدد سازمان دهنده مواد غذایی در یخچال با 4 سبد آبکش

 

2 عدد سازمان دهنده مواد غذایی در یخچال با 4 سبد آبکش

 

شاید براتون زیاد خوشایند نباشه که همچین محصولی رو داریم به عنوان هدیه بهتون معرفی می کنیم. اول این که این جور هدایا رو باید برای کسی تهیه کنین که خیلی بهش نزدیکین و بعدش هم این رو از ما داشته باشین که یه سازمان دهنده ی مواد غذایی یخچال برای شخصی که رژیم خام خواری داره قشنگ یه نعمته. میوه ها و سبزیجات رو تازه و مرتب نگه می داره و همه چی هم خیلی تر و تمیز جلو چشمتونه توی یخچال. تازه این یکی 4 تا سبد آبکش هم داره که دیگه کارو برا شما چندین برابر راحت تر می کنه.

 

کیت کامل باغبانی

 

کیت کامل باغبانی

 

ممکنه کسی تا حالا بهتون نگفته باشه که بعضی از عزیزانی که رژیم های بالا رو انتخاب می کنن برای این که از اورگانیک بودن میوه ها و سبزیجاتی که می خوان مصرف کنن خیالشون راحت باشه خودشون دست به کار میشن و از کاشت تا برداشت رو انجام میدن. یه کیت کامل باغبانی برای همچین افرادی بهترین هدیه به مناسبت جشن خام خواری به حساب میاد. ضمن این که می تونین این ست باغبانی رو توی لیست کادو برای مرد متاهل هم قرار بدین.

 

خب دیگه گفتنی ها رو گفتیم. البته که هنوز هم کلی مطلب مهم و جالب در مورد این موضوع هست ولی واقعا دیگه جاش نیست و سعی کردیم خیلی خلاصه به مهم ترین قسمت ها اشاره کنیم. امیدواریم که از این مقاله خوشتون اومده باشه که اگه این طور بوده یه لطفی بکنین و برای دوستاتون هم بفرستین. یادتون هم نره که ما رو توی اینستاگرام هم دنبال کنین که از جدیدترین خبر های سایت خبر داشته باشین.

 

شاد باشید.

1403-04-14