جشن و رسومات
  • سارا آهویی |
  • سردبیر کادویاب
  • زمان مطالعه: 5 دقیقه
  • 87 بازدید |
  • 2 ماه قبل

جشن چهلم تابستان یا چله تموز چیست + توضیح و تاریخچه

این که می بینیم این قدر کادوجوهای مشتاق و کنجکاوی نسبت به جشن ها و سنت های کهن ایرانی داریم واقعا...
جشن چهلم تابستان یا چله تموز چیست + توضیح و تاریخچه

این که می بینیم این قدر کادوجوهای مشتاق و کنجکاوی نسبت به جشن ها و سنت های کهن ایرانی داریم واقعا خوشحالمون می کنه و بهمون انگیزه میده که بیشتر و بیشتر درباره ی این جشن ها بنویسیم. به خودمون می بالیم که افرادی مثل شما عضو خانواده ی ما هستن و دوست داریم که پُزِتون رو همه جا و به همه کس بدیم. چرا که نه ؟ از نظر تیم ما افرادی که به تاریخ و تمدن کشور خودشون اهمیت می دن و این قدر برای این آداب و رسوم و سنت ها ارزش قائل هستن که وقت می ذارن و می گردن و در موردشون مطالعه می کنن واقعا انسان های قابل احترامی هستن. پس برای شما می نویسیم و امیدواریم که اون چیزی که می خواین رو توی این مقاله ها پیدا کنین. بریم که داشته باشیم مناسبت این مقاله رو.

 

جشن چهلم تابستان یا چله تموز

 

اما اول از هفته باید اینو بگیم که در مورد این جشن کهن که به دوران خیلی خیلی دور بر می گرده ریشه ی تاریخی اون جوری مشخصی نمی تونیم پیدا کنیم و تاریخ دقیقی از این که از چه زمانی شروع به برگزاری این جشن شده ، به صورت رسمی ثبت نشده. فقط می تونیم این رو با قطعیت بگیم که جشن چله تابستون از دورانی مثل دین های ابراهیمی هم قدیمی تره و مطلب دیگه ای که درباره ی جشن کهن چله تموز ازش مطمئنیم اینه که این جشن به عنوان گرم ترین ماه سال توی تقویم ایران باستان اومده. به نظر شما برای همچین مناسبتی خرید کادو چه طور می تونه باشه؟ ما در ادامه بهتون می گیم. به علاوه ی این که جشن چله تابستان ارتباطی هم با بلندترین روز سال داره که باز هم بهش می رسیم و مفصل درباره ش براتون خواهیم گفت. قبل از شروع هم بگیم مقاله بهترین هدیه ها برای خانم و آقا متولد مرداد رو فراموش نکنید.

 

جشن چهلم تابستان یا چله تموز

 

معرفی جشن چله تابستان 

جشن چله تابستان و یا به عبارت دیگه ای جشن چله تموز هم یکی دیگه از جشن های خیلی مهم و  قدیمی ای هستش که دونستن در موردش به نظر یه جورایی واجب میاد چون که از اون دسته جشن هایی به حساب میاد که داره فراموش می شه و متاسفانه از خاطر مردم خوبمون میره. چالش دوست شناسی کادویی این جاست تا برای انتخاب کادو برای این جشن زیبا همراهتون باشه و حتی اگه مناسبت دیگه ای پیش رو دارین کمکتون کنه تا بهترین انتخاب هدیه رو داشته باشین و بتونین عزیزانتون رو غافلگیر کنین. بهش سر بزنین و از نتیجه ای که می گیرین شگفت زده بشین. توانایی های هوش مصنوعی همیشه ما آدم ها رو سورپرایز می کنه. نه؟

       

تموز یعنی چی ؟ 

برای این که بهتر و بیشتر معنی جشن چله تموز یا چله تابستان رو درک کنیم بهتره که معنی کلمه ی تموز رو به صورت تخصصی بررسی کنیم.واقعیت اینه که واژه ی تموز معانی مختلفی داره که الان ما کاری باهاشون نداریم و معنی این کلمه توی زبان خودمون یعنی زبان فارسی برامون مهمه که به چهارمین ماهِ سال گفته میشه و البته که بعضی وقت ها هم تموز رو تابستان و گرمای شدید رو تموز معنی می کنن.  اگه در ادامه مقاله ما رو همراهی کنین براتون درباره ی ارتباط جشن پر اهمیت چله تابستان در خراسان می گیم این جا ولی می خوایم بگیم که توی گویش بخش جنوبی خراسان مخصوصا به گویش زیبا و شیرین گنابادی از واژه « تِموز » استفاده می شه و به ماه اول تابستان که با چله تموز شروع می شه گفته و اما پایه و اساس این انتخاب رو میشه با تقویم گبری و تقویم آسوری، تابستان، صیف، فصل گرما دونست.

 

خوش سلیقه هایی که همیشه برای انتخاب هدیه وسواس از نوع مثبتش رو دارن و یا افرادی که می خوان برای آقایونی که همیشه از لوازم لوکس و زیبا استفاده می کنن کادو های شیک بخرن ، بهتره که مقاله ی کادو لاکچری مردانه رو حتما حتما باز کنن و بخونن.جالبه که بدونین درباره ی تموز افسانه ها ، داستان ها و روایت های خیلی زیادی می شه پیدا کرد که مثلا یه چیزی حدود 6 تا از این سبک روایت ها رو توی این دوره می شناسیم.

 

این 6 تا داستان رو می تونین تو زمینه های مختلف مثل خدای مرگ و زندگی، خدای خورشید و یا خدای کشاورزی و حاصلخیزی که به تموز ارتباط داده میشه پیدا کنین. اما اگه بخواین بریم به قدیمی ترین دست نوشته ای که تموز توی اون دیده میشه باید متن حماسه گیلگمش رو بخونین و که برامون روشن میشه که که جشن تموز توی فرهنگ میانرودان به وجود اومده و البته که توی دوره های سومری و ایلامی و پارسیان هم بوده.

 

در ادامه ی بررسی واژه تموز برای جشن چله تابستان باید اضافه کنیم که ابن وحشیه، اطلاعاتی رو توی کتابی آورده که به قرار زیر هستش:

در داستان ها گفته شده که تموز را پادشاه برای پرستش هفت (سیاره) و دوازده (نشانه) چندین بار به شیوه ای ظالمانه به قتل رساند ، تموز بعد از هر بار کشته شدن دوباره زنده می شود ، تا اینکه بالاخره کشته می شود ؛ و این شبیه افسانه سنت جورج.مطالب گفتنی خیلی زیاده اما شما رو دیگه با معانی های مختلف خسته نمی کنیم و بعد از معرفی مقاله کادو برای پسر 10 ساله و کمتر برای شاد کردن فسقلی های دوست داشتنی شما می ریم برای خوندن از تاریخ جشن چله تموز یا چله معروف تابستان.

 

 

تاریخ جشن چله تموز

تاریخ جشن چله تابستان از اول ماه تیر تا دهم ماه مرداد در نظر گرفته میشه. یعنی دقیقا 40 روز. قبلا هم توی مقالات گذشته که به احتمال زیاد خونده باشین ، اشاره کردیم که طولانی ترین روز سال اول تیر ماه هستش که مثل شب یلدا که طولانی ترین شب ساله و خیلی بین مردم محبوبه، روز مهمی به حساب می اومده و مردم اون رو جشن می گرفتن و یا کل هفته ی اول رو به عنوان هفته ای مهم در نظر داشتن. پس منطقیه وقتی می گیم که جشن زیبای چله تابستان با طولانی ترین روز سال ارتباط داره. اما اگه دوست داشته باشین بدونین که هنوز هم در کدوم منطقه ی ایران به چنین روزی اهمیت میدن باید خدمتتون عرض کنیم که به جنوب خراسان سفر کنین چون که توی این منطقه هنوز هم به طولانی ترین روز سال اهمیت میدن و جشن می گیرن و شاید حتی به ایده کادو فکر کنن.خراسان یکی از منطقه هایی هست که جشن چله تموز تا حدی برگزار میشه. بیشتر بخوایم توضیح بدیم: توی تقویم محلی بیرجند و گناباد تموز یا «چله بزرگ» تابستان از اول تیر ماه تا ده مرداد ادامه داره.

 

توی منطقه ی دیلمیان هم مراسمی در ماه تیر برگزار میشه و اسمش نوروز بل هستش و داستان این نوروز از این قرار بوده که اون زمان ها توی فصل تابستون کشاورز ها از لحاظ مالی دستشون پر بوده و خیلی خوب می تونستن به مخارج زندگیشون برسن و احتمالا خوندش براتون عجیب باشه که سال نوی خودشون رو به این دلیل این موقع برگزار می ‌کردن. حالا مراسم به چه شکل بوده ؟ توی این نوروز بل 10 تا آقا با کلاه و شولای گالشی که یه لباس بدون آستین از جنس نمد هستش ، می رن سمت میدون و با آهنگ های محلی زیبایی که نوازنده های حرفه ای و کار بلد می زنن، دور آتیش می ‌چرخن.و در آخر هم خدمتتون بگیم که زرتشتیان یزد هم از 12 تا 16 مرداد یه جشنی دارن که با آخر چله تموز در ارتباطه.

 

اگه توی چله تابستان به تولد دعوت شدین و نمی دونین چه هدیه ای باید تهیه کنین , کلافه شدین ، شخص متولد براتون آدم خیلی مهمی هستش و غافلگیر کردن و خوشحالیش براتون مهمه ، حتما چی بخرم کادو تولد رو هم بخونین که به دادتون می رسه و اون جا می تونین گزینه هایی پیدا کنین که تا حالا ندیدین. جدید و خاص و منحصر به فردن و از همه مهم تر این که همون جا هم می تونین کادوتون رو به ما سفارش بدین و ما در خونه تحویلتون می دیم. 

 

چله تابستان و طولانی ترین روز سال

بچه که بودیم وقتی برای شب یلدا عبارت طولانی ترین شب سال رو می شنیدین چه تصوری توی ذهنتون داشتین ؟ احتمالا تصوری که داشتین این بوده که این شب خیلی خیلی دیرتر از شب های دیگه ی سال سحر میشه. اما الان که بزرگ تر شدیم می دونیم که این طولانی بودن به خاطر اندازه ی بخشی از ثانیه ست. در مورد طولانی ترین شب سال و به دنبال اون جشن چله تابستان هم همین داستان بر قراره. روز اول تیر ماه توی نیم کره ی شمالی کره زمین در مقایسه با باقی روز ها فقط اندازه ی بخشی از ثانیه طولانی تره اون هم به این دلیل که خورشید فقط در همین حدی که گفتیم بیشتر توی آسمون می مونه.

 

تاریخ سالگرد ازدواجت با روز جشن چله تموز یکیه ؟ پس خیلی شانس اوردی که به خوندن این مطلب مشغول شدی. چون می خوایم بهت بگیم که برای پیدا کردن کادو حتما به کادو سالگرد ازدواج سر بزن و کِیفِش رو ببر.از طولانی ترین روز سال و جشن کهن چله تابستان بخوایم علمی تر و دقیق تر توضیح بدیم باید بگیم که این پدیده به خاطر زاویه 23.5 درجه ‌ای چرخش زمین حول محور خودش رخ می‌ده. توی یه روز خاص از سال، وقتی که مناطق قطبی به نزدیک ‌ترین فاصله خودشون با خورشید می‌رسن ، این پدیده که به انقلاب تابستانی هم معروفه ، اتفاق می‌ افته. واقعا علم نجوم زیبا و قشنگه و خیلی قوی و محکم با زندگی مون و روز و شب هامون پیوند خورده. الکی که نیست برای طولانی ترین روز سال و چله تابستان جشن برگزار می کردن. اما یه نکته ی جالبی این وسط هست که نمی دونیم شما رو هم به فکر فرو برده یا نه ! فکر ما رو که خیلی مشغول کرده.

 

اگه صبرتون سر اومده و بد جوری درگیر پیدا کردن یه کادو خوب و مناسب هستین ، همین الان می تونین برید از هوش مصنوعی کادو کمک بگیرین اما بدونین که در ادامه ما قراره بهتون گزینه کادو معرفی کنیم.

 

جشن چله تابستان و ایرانیان قدیم

در ادامه ی جشن چله تموز یا تابستان جالبه بدونین که این پدیده برای گذشتگان ایرانی ما هم شناخته شده بوده و این که توی ایران، جشن نیلوفر ( که توی مقالات قبلی براتون درباره ش نوشتیم ) یا چله تموز با این رویداد ارتباط داشته. نکته ای که فکر ما رو درگیر کرد اینه که اون زمان ها کخ ابزارهای دقیق برای اندازه‌گیری زمان وجود نداشته و تنها با وسیله هایی مثل چارطاقی‌ ها، ساعت‌ها ی آبی و آفتابی، اجداد ما تونستن با دقت نسبتاً خوبی، پدیده ‌های خورشیدی مثل همین طولانی ‌ترین روز، کوتاه ‌ترین روز و روزهای اعتدالی رو تعیین کنن و جالب ‌تر این که اون ها حتی 4 قرن قبل از میلاد مسیح، تقویمی برای این روز طراحی کرده بودن که با استفاده از نور خورشید، زمان دقیق را مشخص می ‌کردن.

این نشون می‌ده که اجداد ما چقدر به طبیعت و پدیده ‌های آسمانی توجه داشتن و با دقت تمام اون ها رو رصد و ثبت می ‌کردن.

این هم یه مقاله دیگه برای کسایی که دنبال کادو لاکچری زنانه می گردن با کلی ایده های فوق العاده و خاص. اگه تا حالا نخوندین توصیه میشه که حتما بخونین.

 

روز دماوند و چله تموز

واقعا حیفه که در این مورد صحبت نکنیم چون که خیلی موضوع پر اهمیتی هستش و به جشن چله تابستان یا تموز هم مرتبطه.می دونستین که توی سال 1378 دماوند ثبت ملی شده ؟ و بعد از اون یه عده ای روز اول تیر یعنی طولانی ترین روز و یه عده ای دیگه 13 هم این ماه رو به عنوان روز ملی دماوند می شناسن.حالا چرا بین علما اختلاف هست واسه این که کدوم روز رو روز ملی دماوند معرفی کنن؟

داستان از این قراره که زمان قدیم به خاطر این که ابزار دقیق اندازه گیری وجود نداشته طبیعتا یه سری اختلاف نظر ها توی اندازه گیری ها وجود داشته پس این جوری میشه که یه تعدادی اول تیر، تعدادی سوم و الباقی 13 تیر ماه رو جشن تیرگان می دونن. اما الان دیگه همه می دونیم که اول تیر ماه طولانی ترین روز ساله پس می گیم که جشن تیرگان و روز دماوند رو اول تیر می دونیم.

 

این هم از تمام مطالبی که ما فکر کردیم درباره جشن چله تابستان باید با شما به اشتراک بذاریم و الان نوبت معرفی کادو هامون می رسه. اما یادتون باشه که برای هر مناسبت و شخصی که می خواین کادو تهیه کنین پیشنهاد ما به شما همیشه و همیشه چالش دوست شناسی هست و خواهد بود. خیلی دقیق و با وسواس طراحی شده و بهتون نتیجه ای فوق العاده عالی نشون میده. از ما به شما نصیحت که اصلا از دستش ندین چون که فقط و فقط همین جا می تونین اون رو پیدا کنین.

 

دفع هوشمند قابل حمل حشرات

 

دفع هوشمند قابل حمل حشرات

 

به مناسبت جشن چله تموز برای افرادی که به برگزاری این جشن زیبا می خوان برن و یا حتی افرادی که به کمپینگ علاقه ی زیادی دارن و از هر فرصتی برای لذت بردن از این تفریح سالم استفاده می کنن ما می خوایم بهتون یه دفع کننده حشرات قابل حمل معرفی کنیم که خیلی جمع و جوره و برای خیلی از جاها به کارتون میاد. تابستون ها هم که پشه ها و مگس ها دمار از روزگار آدم در میارن و حسابی توی مکان های باز و بسته آدم رو کلافه می کنن به نظر می رسه که همچین گزینه ای خیلی به داد آدم می رسه. تیم کادویاب دوست داره که با این کادو هم شما و هم عزیزانتون رو توی سفرها و تفریحات فضای باز شاد و خوشحال ببینه.

 

دفع کننده حشرات کمپینگ و سفر شارژی با نور uv استرالیایی

 

دفع کننده حشرات کمپینگ و سفر شارژی با نور uv استرالیایی

 

بعد از این کادو ی کاربردی باید یه کادو ی کاربردی و پرطرفدار دیگه رو این جا بهتون معرفی کنیم که باز هم برای افراد عاشق کمپینگ و یا برای کادو برای جشن چله تموز یا تابستان خیلی ایده ی مناسبی به نظر می رسه. البته که این دفع کننده حشرات کمپینگ که شارژی هم هستش برای تو خونه هاتون هم خیلی وسیله ی خوبی می تونه باشه و باور کنین که هر کس که این وسیله رو خریده جونش راحت شده و خیلی هم از کاراییش راضی بوده می تونین به صفحه اینستاگراممون یه سر بزنین تا ویدیو ی مربوط به این محصول رو ببینین. یکی از افرادی که این دفع کننده حشرات کمپینگ رو تهیه کرده خیلی کامل درباره ی کارایی و میزان رضایتش توضیحاتی داده.

یادتون نره که این محصول می تونه گزینه خیلی خوبی برای هدیه تولد مردانه هم باشه.راستی ضد آب هم هستش.

 

آفتاب گیر چتری خودرو تاشو و محافظ UV برند TDOO

 

آفتاب گیر چتری خودرو تاشو و محافظ UV برند TDOO

 

کادو ی بعدی برای چله تموز که دقیقا باعث میشه گرمای شدید و غیر قابل تحمل این روز ها رو تا حد خیلی خوبی بتونین تحمل کنین این آفتاب گیر چتری خودرو هستش.از امکانات ویژه ش می تونیم به تاشو بودن و سبک بودنش اشاره کنیم و دیگه این که محتفظ فوق العاده قوی برای اشعه ی پر ضرر یو وی هست. این هدیه می تونه افرادی رو که به سفرهای تابستونی علاقه زیادی دارن خیلی خوشحال کنه و سفر رو برای اون ها راحت تر و خنک تر!

تعدادی از دوستان این گزینه رو انتخاب خیلی خوبی برای کادو برای مرد متاهل می دونن که به نظر ما برای خانم هایی که هم به ماشین هاشون اهمیت زیادی میدن و رانندگی توی جاده رو دوست دارن هدیه ی خوبی می تونه باشه.روی اسم محصول کلیک کنین تا مشخصات کامل و عکس هاش رو بتونین با دقت ببینین.

 

سرسره بادی 16 فوتی با آب پاش داخلی Moonmen

 

سرسره بادی 16 فوتی با آب پاش داخلی Moonmen

 

یکی از تفریحات خیلی پر طرفدار توی فصل گرما پارک های آبی هستن ولی شاید خیلی ها به دلایل شخصی یا دوست نداشته باشن و یا نتونن از این پارک ها استفاده کنن. ما می خوایم کادویی رو بهتون معرفی کنیم که علاوه بر این که انتخاب مناسبی برای جشن چله تابستان می تونه باشه بلکه کادو ی خیلی خوبی برای بچه ها و بزرگسالان هم هستش، این سرسره ی فوق العاده با کیفیت با آب پاش های داخلی کاری می کنه که شما تجربه ی خیلی خوبی از یه سرسره آبی رو هر جا که دلتون می خواد داشته باشین. اگه طرفدار این جور تفریحات آبی هستین این گزینه رو بذارین توی لیست کادو برای خودم و منتظر نمونین که کسی اون رو براتون تهیه کنه.حتما عکس ها و جزییاتش رو توی صفحه سایتمون بخونین.

 

خوشحالیم که یه بار دیگه تونستیم با یه مناسبت باستانی و جذاب در خدمت شما کادوجو های محترم و عزیزمون باشیم.راه های ارتباطی با ما شماره تماس پشتیبانی ، تیکت پروفایل شخصی ، دایرکت اینستاگرام و از همه راحت تر چت آنلاین با بچه های پشتیبانی هستش. برای هر مورد ، مشکل ، پیشنهاد و یا انتقاد در خدمتتون هستیم.

 

یادتون باشه که ما با جواب سوال کادو چی بخرم همیشه کنارتون هستیم.

شاد باشید

1403-05-10